Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120200 treff

Ny mester! Gratulerer til Rune Johansen med ruternål!

12.06.2020

Etter en flott seier sist tirsdag med makker Stein "håvet" Rune inn nok mesterpoeng til å bli rutermester. Gratulerer og lykke til med mer poengsanking 

Da ser alle at det også er mulig å spille og "stige i gradene" selv med korona-krise. Så langt i år har vi to nye mestere.

Ny mester! Gratulerer til Rune Johansen med ruternål!

Lørenskog bridgeklubb fortsetter på BBO i hele august

30.07.2020

Vi fortsetter hver mandag i august, og kommer tilbake med ny informasjon om hvordan det blir videre, i slutten av august. Vi starter kl. 1830.

 

Nye spillere melder seg for turneringsleder Morten Bakken mandag 3. august, tlf. 91795497 – men for de tre andre mandagene i august til Anton, tlf. 98873165,  med nicknamet sitt (i god tid, senest 1815) og med mailadressen til Lillian 93426190 eller tuppemor1@gmail.com

Det koster 1BBdollar  pluss kr. 60 å spille hos oss,  Regning sendes etter siste spilledag i måneden.

 

Juni måneds vinnere var de uovervinnelige Åge Olsen og Sigurd Frydenlund, med Pål Are Vorren og Are guttelvik  på 2. plass.  Premie får også de som kom nærmest midten og det var denne gang Anne Lise Beckstrøm og Henrik Thuroczy som begge spilte med forskjellige makkere og en trøstepremie går til et av parene som kom på en av de 5 siste plassene – denne gang Håvard Husum og den makkeren han har spilt flest ganger med, som er Henrik.

Gratulerer!

 

Velkommen tilbake ved skjermen i august! Det er sommerbridge med kretspoeng og klubbpoeng.

 

Styret 

Lørenskog bridgeklubb fortsetter på BBO i hele august

UKE24

 

Malplassert!

 Som motspillere gjelder det å finne de beste trekk for å få ekstra stikk. Føler du at motparten har meldt seg opp i overkant høyt kan du ha lyst til «å sukre» sluttbud med en dobling. Men husk da at dobler du har du avslørt kanskje mer enn fornuftig er. Og det kan også føre til at de får beinet til en bedre kontrakt fordi de forteller at her sitter det surt.

 Et eksempel fra BBO- turnering for leden. Du er Vest og giver med ingen i faresonen. Skjul Nord og Syd sine kort. Det er IMP- scoring.

                              Sp 97432

                              Hj J6

                              Ru 542

                              Kl 532

Sp A5                                  sp D108

Hj K752                              hj A109

Ru A1083                           ru KD

Kl K109                               kl ADJ76

                              Sp KJ6

                              Hj D843

                              Ru J976

                              Kl 84

 Du åpner med 1 ruter og makker svarer 2 kløver, normalt 6+ og minst 10 hp. OK, gjenmelding 2 NT med 14 gode Hp er opplagt. Du kan jo ikke hoppe til 3 NT siden det vil love 18-19 hp. Men nå går makker rett i 4 NT og du svarer 5 ruter (ukjent makker, ikke avtalt 5-ess BW der svar hadde blitt 5 hjerter siden kl K da er det 5. esset) Makker går litt i tenkeboks og melder så 6 kløver. Det virker som om makker i Øst har veldig lang kløverfarge og vår tilpasning er jo flott. Altså velger du å melde 6 NT, men så kjører Syd etter to passer på med en dobling!

 Nord som er blank prøver fortvilet å finne makker og server hj J. Det var god hjelp, for hj D er nå sikkert i Syd, du stikker med esset og kan like godt spille opp hj 10 som løper rundt og holder. På ru K og D følger alle men ingen knekt dukker opp. Hj 9 stikker Syd med damen, du tar kongen og Nord saker liten spar. På ru A følger begge motstanderne men knekten er igjen ute. Likevel, er ikke Syd helt utafor er helt sikkert så K der og hj 8 sitter også der. Det lukter skvis lang vei, og resten er armgymnastikk. Kløverne fra topp og passe på hva Syd saker og enten må sp K singles eller ru J eller hj 7 må sakes så siste røde kort står på hånden. 13 stikk i 6 NT doblet ga 1330 i score og +11,1 imp inn som gavepakke!

 

Kjenner du Brozel?

 Det er en mengde konvensjoner for bruk som forsvar etter motpartens sterke 1 grand- åpning. Et av de kanskje mindre brukte forklares her.

 Dobling viser en uspesifisert langfarge 5+ (men normalt 6+)mens alle bud av farge på 2 – trinnet ogg styrke for spill på 2- trinnet. Makker melder kunstig 2 kløver som dobler lar stå med det som fargen sin, og ellers meldes simpelthen langfargen man har.

Over 1 NT viser 2 kløver kløver+ hjerter, minst 5-4+ og makker prefererer simpelthen, pass med bra kløver og 2 hjerter med bedre i hjerter. Med sterk kort kan man hoppe.

 Over 1 NT viser 2 ruter ruter pluss hjerter og 2 hjerter viser hjerter pluss spar.

 Over 1 NT viser 2 spar spar pluss en minorfarge og passer ikke spar kan makkeren med 2 NT be om å få ghreie på hvilken minorfarge det er.

 Over 1 NT åpning imot viser innmeølding 2 NT begge minorfargene, minst 5-4 men vanligvis 5-5 og med lik lendge svarer man alltid den laveste som preferanse.

 

 Man kan også ha en tre- farget hånd etter motstandernes åpning 1 NT.,44-4-4-1 eller 5-4-4-0 i vilkårlig rekkefølge. Et direkte hopp til 3- trinnet viser max 1 kort i den fargen og makkeren prefererer. Siden dette kan måtte skje på 4- trinnet kan man selvsagt ikke over 1 NT hoppe til 3 hj eller 3 spar med svake kort, for det kreves svært spillesterk hånd. Ellers kan jo tap om man blir doblet formidabelt.

 

Bridgefesttivbal i år?

 Bridge- Norge sliter fortssatt med pandemien. De fleste klubbene har stengt eller kjører turneringer på BBO. Men så åpner myndighetene etter hvert opp, Kanskje blir det likevel spilling på Lillehammer 1. uke i august om det blir tillatt begrenset volum, men det trengs i tilfelle tillatt 200 personer (NB: Feilaktig oppgitt 400 i FB lørdag, sry).. NBF har åpnet påmelding igjen men med deltakerbegrensning så det gjelder å melde raskt for å få ønsket plass. Marit Sveaas internasjonale turnering er imidlertid definitivt avlyst. Der er påmeldingsprocedyren men omfattende. Men meld på itil Lillehammer om det passer slik.

 

Fredrikstad BK& Namsos BK, sommerbridge 9/6, 34 par, M= 505

1.Stein Ørren- Rune Johansen 60,39%

2.Unni og Jan Mikkelsen 60,29%

3.Egil Hansen- Jørn Johansen 57,96%

4.Pål Arnee Dediå- John Saur 56,73%

5.Oddbjørn Dyrkorn- Anders Svare 56,66%

6.Svein Grimstad- Roar Johansen 55,06%

7.Øyvind Bronken- Dag Amund Lie 54,09%

8.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 54,09%

9.Anne K. Bergset Oikonomakis- Anita Skaldebø 52,73%

10.Johan Wedeen- Magnus Larssen 52,67%

11.Ragnar Davidsen- Robert Althe 52,28%

12.Johan Finager- Magnus Ataven 51,82%

13.Erna Lervik- Arnt Åge Rian 51,43%

14.Knut Molander- Flemming Johnsen 51,43%

15.Ludvig Langedal- Hans Herman Kalhahgen 50,67%

16.Jan Steinar Mydland- Kurt Ellingsen 50,45%

17.Marianne Kreutz- Robin Watson 50,35%

18.Grethe Kjensli- Agnethe Kjensli 50,27%

19.Morten Rosset- Johnny Sørensen 50,01%

 

Sarpsborg BK 11/6. Sommerbridge på BBO med 30 par, M= 50%

1.John Saur- Ragnar Davidsen 64,53%

2.Terje Vasseng- Hallgeir Gåsø 63,77%

3.Olav Hjerkinn- Andreas Jansen 61,59%

4.Per Rømoen- Svein Grimstad 59,26%

5.Tommy Svensson- Arne Jordestedt 58,33%

6.Egil Hansen- Jørn Johansen 54,91%

  Arne Marthinussen- Tore Farbrot 54,91%

8.Unni og Jan Mikkelsen 54,24%

9.Sofie Sjødal- Elisabeth Sjødal 53,73%

10.Thomas Schanche- Kjell Aaslandslid 53,49%

11.Morten Iversen- Per Uttisrud 53,14%

12.Jan Steinar Mydland- Jens H. Gundersen 52,63%

13.Kjerstin og Jan Oluf Granstedt 52,61%

14.Jan P. Johannesen- Tor Martinsen 51,64%

15.Marianne Kreutz- Robin Watson 50,17%

Ingen oppstart i august

30.07.2020

 Det blir ingen oppstart i august, men vi vurderer september.Vi må vurdere eventuelle nye korona-utbrudd og hva andre klubber gjør. Til nå har 30 klubber i Norge åpnet for spill. Vi må også foreta en risikoanalyse og få denne godkjent av NBF. Vi kommer også til å foret en ringerunde til dere medlemmer, for å høre hva dere mener. Vi ønsker dere en fortsatt god sommer. Hilsen styret i Idd bridgeklubb.

Ingen oppstart i august

TO SPILLEPRØVER

13.06.2020 22:36

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

I dag kan du forsøke deg på to spilleprøver. Begge er fra lagkampspilling. Løsningene får du i neste innlegg her i bloggen  søndag.

SPILLEPRØVE 1

Syds svar på makkerens opplysende dobling kan kanskje diskuteres. Noen ville nøyd seg med 2 spar, andre ville kanskje sagt 4 spar. Uansett, du skal spille 4 spar. Vest starter med A, K, Q i hjerter, og du trumfer den tredje. Vest fulgte med åtteren, knekten og i tredje hjerterrunde kastet han kløver 8 (lavt som styrke).

Spilleplan?

SPILLEPRØVE 2

Spørsmål 1: Du har havnet i 6 hjerter som syd uten at Ø/V har meldt noe. Vest spiller ut kløver knekt.

Spilleplan?

Spørsmål 2: La oss si det var en tanke for mye Møllers tran i bildet så du og makker har meldt dere opp i 7 hjerter. Gjør det at du spiller kontrakten forskjellig enn i den mer normale lilleslemmen 6 hjerter?

 

Minneord over Rolf Johan Olsen

Sommerbridge 2020

Sommerbridgen spilles på Myklebostad, Golfbanen  i Bodø hver mandag i Mai, Juni, Juli og August.

Spillestart er Kl 18.15

Kom gjerne uten makker, men vær tidlig ute (før kl 18 ) så prøver vi hjelpe deg å finne makker.  Alternativt bruk vår facebookside å meld deg ledig der, så kan lykken være.

Sommerbridgen premieres i A og B pulje, og det er ingen handicapsystem i resultatene.

 

Sammenlagtresultatet er basert på max 2 kvelder med samme makker ( de to beste ) og tilsammen 5 kvelder

Loven - noen flere spill fra startgropa

30.07.2020

Vi er fortsatt i startgropa i mitt lille opplæringstilbud for den som vil lære mer om "Loven". Som du leste sist så tar "Loven" utgangspunkt i en givs totale antall stikk. Du finner ut hvor mange stikk ØV kan ta i sin trumffarge, og summerer med de stikk NS kan ta i sin trumffarge. Svaret er det totale antall stikk for given. Disse tilsvarer (9 av 10 ganger) med antall kort i ØVs trumffarge pluss antall kort i NSs langfarge.

Her er et eksempel fra onsdagens sommerbridge:

NS har 8 spar'er tilsammen (NSs trumffarge), mens ØV har 8 rutere tilsamen (ØVs trumffarge). Tilsammen blir dette 16. Hvis vi studerer kortene vil vi se at NS kan få 9 stikk i sparkontrakt (med spar-utspill). ØV kan få 7 stikk i ruterkontrakt. I alt 16 stikk. Grunnforståelsen av "Loven" ligger i å forstå dette prinsippet om totale antall stikk for en giv.

Et annet spill fra onsdag:

NS har 8 trumf i spar tilsammen, ØV har 9 trumf i ruter tilsammen = 17 trumfer. NS tar 8 stikk i sparkontrakt, ØV tar 9 stikk i ruterkontrakt = 17 stikk.

Studér gjerne flere giver, og du vil finne det samme igjen og igjen.

Loven - noen flere spill fra startgropa

Les mer...

Kveldsresultater

14.06.2020

Linkene blir aktiv når turneringskvelden er avsluttet og publisert:

 

8. Juni 2020

15. Juni 2020

22. Juni 2020

29. Juni 2020

6. Juli 2020

13. Juli 2020

20. Juli 2020

27. Juli 2020

24. August

31. August

Kveldsresultater

Klart for festival - mye lagspilling

30.07.2020 22:32

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Mandag 3.8. starter Norsk Bridgefestival på Lillehammer. Programmet for årets festival er revidert på grunn av de spesielle omstendighetene i år. Det blir mye lagbridge. Noen liker det, andre kunne tenkt seg flere parturneringer. Men alle bør være veldig glade for at det i det hele tatt blir festival i år!

Først mot slutten av uken blir det parturnering med NM for mixpar, en morsom og populær turnering. Men aller først er det Patton som faktisk er enda mer intenst enn vanlig parturnering. I mellom Patton og mixen er det de vanlige lagturneringene NM monrad Lag og NM for mixlag. Hele programmet finner du her.

Hva er «DEN BESTE BRIDGEN», par eller lag?

Forleden da jeg satt og spilte en parturnering spurte en brukbar spiller meg fom jeg er enig i at lagturnering er bedre og edlere bridge enn parturnering.

Det er mange som mener lagbridge (IMP beregning) på en måte er mer «edel» bridge. Jeg er uenig.

Jeg liker begge former, men mener parturnering kanskje er undervurdert av de som liker lag best. I par er det veldig mye bridge i nesten alle spill. 

Lagbridge er riktignok en fin turneringsform og setter krav til både spilletekning, meldevurderinger og system. Store spill som utganger og slemmer betyr relativt sett mye mer i lag- enn i parturnering. I lagkamp gjelder det derfor ekstra mye å kunne melde godt, men selvsagt må det spilles bra og. I lag er det imidlertid mange spill som er ganske uinteressante for sluttresultatet. Det kan dreie seg kun om ett mulig overstikk osv. som ofte ikke har så stor betydning når IMPene skal telles opp.

I parturnering teller alle spill like mye. Det deles ut fra 0 til 100% også om det er kun en liten delkontrakt. Å få ett ekstra overstikk i 2 ruter kan i parbridge være mer verdifullt enn å melde og klare 7 grand hvis det viser seg at storeslemmen var temmelig opplagt å melde. Derfor blir parbridge veldig intenst og krever ekstra mye av spillerne både i spilleføringer og motspill.

De beste "kortspillerne" har en fordel i parturnering. På den annen side kan parturnering være nokså tilfeldig. Man er ganske avhengig av hva motparten finner på. Å finne den berømte «glien» kan være like verdifullt som godt system og gode bridgeferdigheter. I det lange løp er det likevel de som greier å få fatt i mange (ekstra) stikk som gjør det best i par.

Mange spiller omtrent likt både i par og lag og tenker ikke så mye på hva slags turneringsform det er. Til syvende sist handler det om å melde og spille godt. Det kan likevel være grunn til å ha i bakhodet hva slags turneringsform man spiller.

Det er imidlertid klart at i lag (og IMP-turneringer) er det veldig viktig å sikre seg det store scorene. Mange små-IMP kan dog bli verdifulle i lagkamp også, spesielt i korte kamper. Men store scorer monner mer i IMP-regnskapet. En litt hardere meldestil for å finne utganger har noe for seg, men det må være en viss balanse i det. Går man til stadighet bet i for hardmeldte utganger kan det blir elendige lister. Når det spilles lag lønner det seg å spille safe og ikke risikere noe for å fa fatt i overstikk.

I den kommende bridgefestivalen starter det med PATTON, en turneringsform som jeg liker veldig godt. Den stiller store krav til spillerne i alle spillets faser og har en blanding av elementene som er viktigst både i par og lag. Å få produsert ekstra stikk er kjempeviktig, men man må også få med seg de stores scorene. Det er fordi beregningsmetoden i PATTON tar hensyn til begge deler.

PATTON spilles som lag på vanlige måte ved at lagets to par sitter N/S og Ø/V ved de to bordene. Resultatene blir sammenlignet kun mot det andre laget. I PATTON beregnes kampresultatet i vinnerpoeng (VP) med bakgrunn i to faktorer som til sammen gir et VP-resultat som i vanlig lagkamp, fra 10-10 VP til 20-0 VP. Det er en beregning i forhold til såkalt Board-a-Match (BAM) som er veldig enkelt å regne ut. Spillresultatene ved de to bordene sammenlignes, og er de helt like blir det 1-1. Hvis det ene lagets resultat er bedre er det 2-0 uansett hvor stor margin det dreier seg om. Med andre ord, hvis lag A har +110 N/S, og lag B har +100 er det 2-0 til lag A. Dette gir en meget intens bridge hvor man må være veldig nøyaktige i samtlige spill.

BAM er en morsomt og krevende, men turneringsformen har ikke blitt benyttet mye i Norge. Andre steder spilles mer BAM, for eksempel i USA. I det amerikanske høstmesterskapet (Fall Nationals) er BAM turneringsformen som brukes i de fleste turneringene, bla. det prestisjetunge mesterskapet REISINGER.

BAM teller imidlertid ikke for all vinnerpoengene i PATTON, men BAM-delen utgjør (så vidt jeg vet) 60% av kampresultatet. Forskjellen i lagenes totalscore utgjør resten. Altså må spillerne også sikre seg store scorer. Det må meldes godt for eventuelt finne slemmer, og safespilling kan godt være riktig for å sikre seg for eksempel en utgang. En kan ikke hele tiden gamble på overstikk og slikt for å vinne BAM-poengene, for går gamblingen galt tapes for mye i totalscoren. PATTON inneholder med andre ord alt  og er super turneringsform slik jeg ser det.

Av en eller annen grunn har PATTON-turneringen under festivalen på mange vis vært å betrakte som en slags sideturnering når man ikke er med i en av de «viktige» turneringene. Jeg synes statusen for PATTON skulle vært høyere, for det er turneringsformen som kanskje krever mest av spillerne.

Lykke til på Lillehammer, både i PATTON og resten av uka!

« Forrige Neste » 1... 5784 5785 5786 5787 5788 5789 5790 5791 5792 5793 5794 5795 5796 5797 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer