08.06.2020 00:19
4959 Geir Olav Tislevoll
Tags:
Noen ganger ser det nokså uforståelig ut at kompetente motspiller har latt en kontrakt bli vunnet selv om den ser håpløs ut. Det er som oftest en brukbar forklaring. Jeg fant et slikt spill fra finalen i ALT MIX II som ble spilt på BBO før helgen. Etter et blikk på spillet måtte jeg spørre meg selv: hvordan kunne det skje?
Sett deg på østs plass og tenk gjennom hvilke kort du legger i starten av motspillet. La oss si du spiller med ganske standard norsk signalsystem, lavt som styrke og norsk fordeling.
NORD (blindemann)
Du sitter altså øst og ser disse meldingene:
Syds 1 kløver var "Polsk", enten sterk kunstig kløver eller en vanlig kløveråpning (typisk en 12-14 NT). Syd viste deretter en sterk hånd skikkelig lang og god sparfarge.
Makker på vests plass spiller ut kløver ess (ess fra AK). Hva legger du i første stikk?
Den østspilleren som var på laget som tapte finalen la kløver 10, og syd fulgte med syveren. I neste stikk kom kløver konge fra vest, og nå måtte øst følge med nieren mens syd kom på med knekten.
Jeg er ikke sikker på Ø/V sine avtaler, mange bruker mye mer fordelingsbasert enn de fleste er vant med i Norge. Det som er helt klart er at det ble krøll for dem.
Etter norsk stil for signalisering hadde øst lagt svakhet i kløver ved å følge på slik (tieren fulgt av nieren). I tredje stikk skiftet vest til hjerter som var fullstendig feil sånn som hele spillet så ut:
Hvordan kunne dette skje? Hvorfor skiftet vest til hjerter i tredje stikk?
Vest må ha vært redd for at syd hadde ruter ess. I så fall kunne det haste med å få tatt ett, kanskje to hjerterstikk.
Slik det var ble utgangen vunnet enkelt ved at spillefører fikk tatt hjerterfinessen. Hun la hjerter knekt på skiftet til hjerter 7, og øst dekket med kongen. For sikkerhets skyld kastet vest unna en hjerter senere, og med fire hjerterstikk til spillefører ble det hele elleve stikk i en utgang som bør gå en bet. Overstikket spilte imidlertid ingen rolle for utfallet av kampen.
Vunnet utgang med ett overstikk (+450) ga 11 IMP da det ble en bet i 4 spar ved det andre bordet. Der tok forsvaret tre kløverstikk med det samme før de satte seg ned for å vente på hjerterstikket (ved det bordet la øst kløver 9 på det utspilte kløver ess). Dette ga altså 11 IMP til turneringens vinnerlag i stedet for uavgjort spill om det hadde blitt bet ved begge bord. Vinnermarginen i kampen var 10,1 IMP!
Det handler vel litt om avtaler og sånn dette, men min konklusjon er at om det spilles med lavt som styrke bør øst med den litt ekle kløverbeholdningen (ekkel for lavt som styrke) følge på med nieren i første stikk. Det er ofte sånn at vest likevel tar for den andre honnøren, og idet tieren kommer fra øst i andre stikk har han faktisk lagt styrke, lavt etterfulgt av et høyere kort, eller om du vil "lav"-høy. Husk at det ikke størrelsen på kortet som legges som avgjør om det er styrke eller svakhet, men rekkefølgen kortene legges. Et ganske høyt kort kan godt være makkers laveste!
Hei
Vi regner med å start første onsdag i sep 2/9-2020
Slik status er nå må vi ta et møte slik at vi får avklart en del ting.
Ser gjer at dere møter opp litt før om det er mulig
Etter lang påtvungen pause i bridgespillingen i Søm Bk, starter vi nå høsten med 2 enkeltkvelder, 19. august og 26. august. Deretter drar vi fra og med 2/9 igang september-turneringen. Merk dere at spillestart fra nå av blir kl. 18.00!
Av smittevernhensyn bestiller vi like mange dubletter som vi har bord, slik at hver spiller er alene om å håndtere sine 13 kort. Videre bruker hver spiller kun én meldeboks, som han bringer med seg rundt i lokalet. Vi sløyfer også servering av kaffe og kjeks. Da regner vi med at dette skal gå meget bra, når alle ivaretar normale forsiktighetsregler, og (bl.a.) bare stiller opp hvis de føler seg frisk.
Henrik rapporterer:
NM ble spilt i dag. Det var 8 lag delt i 2 puljer, Asker vant 2 av 3 men det gjorde to lag til og de var litt bedre i total poengsum. Derfor ble det ikke noen finalespilling for laget vårt. Vi får trøste oss med at de lagene som gikk videre fra puljen vant sine finaler. vi slo laget som fikk 3. plass, men tapte for laget fra Trondheim som til slutt vant. De hadde da tapt for 3. plass laget, så det var virkelig jevnt
På laget spilte: Kristian Carelius - Jonatan Frantzen
August Gude - Viljar Gunnerud
På grunn av lav deltakelse fra vår region i årets Bridgefestival er terminlista for Sommerbridgen endret.
Det blir arrangert Sommerbridge i Samfunnshuset hver tirsdag kl 1815 til og med 25.august.
Leif og Helge vann 1. juli. Meir info.
Reidar J. og Anne Kristine vann 8. juli. Meir info.
Leif og Helge vann 15. juli. Meir info.
Asbjørn S. og Anne Kristine vann 22. juli. Meir info.
Øivind og Torill vann 29. juli. Meir info.
Lørdag 1.8 arrangerer NBF lynkurs i bridge her i byen. Det avholdes på Scandic Lillehammer hotell, og varer fra kl. 1400 til 1700. Fint at alle kunne spørre kjente om de vil bli med. Påmelding via Johnny.
Bli med på KM par lørdag 29. august! Spilles på Tretten samfunnshus og starter kl. 1000. Påmelding HER
« Forrige Neste » 1... 5780 5781 5782 5783 5784 5785 5786 5787 5788 5789 5790 5791 5792 5793 ...12020