Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120200 treff

Her er jeg, makker!

06.06.2020

I lagkampserien "Den uheldige engerdøl" er vi nå inne i 5. runde av i alt 7 runder. Hvis du vil følge med på utviklingen kan du finne igjen turneringa under "Resultater". "Ruter 7" har en behagelig ledelse, mens det etter dem kniver flere lag. Etter 7 runder vil de fire beste lagene spille semifinale, for deretter en finale. 1. plass fra innledende vil kunne velge motstander til semifinalen av de to lagene på 3. og 4. plass. Både 1. og 2. plass tar med seg 0,1 IMP som fordel til semifinalene. I finalen spilles det uten fordel, og alt skal avgjøres etter 32 spill, ev. enda 8 spill i "ekstra-omgangen".

Vi vil åpne for tilskuere i semi-finale og finale; her er det bare å følge med!

Ruter 7 møtte Tolga denne runden, og vant med store sifre. I følgende spill var det Ruter 7 som traff best med motspillsignalene, og kunne innkassere 12 IMP:

NS meldte seg opp i 4 hj i syd ved begge bord. Innledningen var også lik med ruter-ess i utspill. Kløver-stjeling vil føre til bet, men hvordan skal vest overtale øst til å spille kløver tilbake?

Der Tolga satt ØV ble det vridd i spar med 2-eren fra vest. Når øst kom inn valgte han å spille tilbake igjen i spar. Dermed fordufta muligheten for kløverstjeling og kontrakta gikk hjem.

Geir satt som vest ved det andre bordet og vred spar-9 i andre stikk. Odd Harald leste denne korrekt som svakhet, og nå ble det naturlig å vri kløver i tredje stikk. Spillefører har fortsatt muligheten hvis han klarer å toppe ut vests hj-konge. Spillefører gikk dog naturlig inn på bordet på spar-knekt for å prøve hjerter-kutten. Odd Harald legger 9-eren nå, og da er det i praksis "umulig" for syd å gjøre rett (hvor er de andre hjerterne?)

Ikke helt umulig, og antagelig et spill Tolga gremmer seg over. Men det skal gjøres ved bordet, og man skal stole på hverandre. Fint gjort!

Her er jeg, makker!

Flying start!

06.06.2020

Frank spilte seg til topps på onsdagens sommerbridge, sammen med Inger Marie fra Stange BK. Som alltid, når vår langbeinte venn er på hugget, etterspørres dyptplyende analyser av suksessen. Frank kunne melde om god flyt, og fikk en "flying start" i første spill:

John satt i nord og angrer kanskje på at han ikke utnyttet en av fordelene ved Multi? I 3. hånd åpnet syd med 2 ru, "Multi". Det er tusen varianter av denne, men hovedsaklig viser den langfarge i major under åpning. Frank passer på sin tur, og får ufortjent en ny sjanse når John i nord ikke velger å passe ut med sin gode ruterfarge. 2 ru med pass rundt ville god score for NS.

Når Frank får muligheten på ny har han nådd "aggressiv" i sin "passiv-aggressive" meldestil og HOPPER til 3NT! Snakk om komme sent, men godt.

John har et naturlig ruter-utspill i nord. Men skal han spille ut liten ruter eller ruter-honnør?

John spiller liten ruter ut, slik de fleste av oss ville gjort, og Frank plukker hjem 10 stikk for hjemgang.

Flying start!

Sammenlagt etter 10. spillekveld i sommerbridgen

20.07.2020

Seieren gikk til Åge og Gry i dag. Svein leder sammenlagt når en kveld gjenstår.

Sammenlagt etter 10. spillekveld i sommerbridgen

Les mer...

Trondheim vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge

Ny krisepakke for frivillige lag og organsiasjonar er klar.

Trondheim vinner av Norsk Skolemesterskap i bridge!

07.06.2020

Etter utrolig spennende innledende gruppespill, og finale mot Flekkefjord, kan vi kåre Trondheim: Ida Malene Andersen, Thomas Tøsse, Herman Ørn Walbye Mikkelsen og Alijan Nazari som vinnere av Norsk Skolemesterskap i bridge 2019/2020.
Norsk Bridgeforbund gratulerer!

Les hele artikkelen her 

De to trønderske lagene spilte innledende gruppespill i to puljer: Gul pulje og rød pulje. 

Gull til Trondheim, sølv til Flekkefjord, bronse til Høyland og Øygård ungdomsskole og fjerdeplass til Leirfjorden/Ura.

 

Trondheim vinner av Norsk Skolemesterskap i bridge!

Les mer...

Sommerbridge kveld 8

21.07.2020

Åttende kveld i Sommerbridgen ble vunnet av Sverre Selfors og Oddbjørn Handå med 73,0 foran Audun og Helge Stanghelle med 57,0. Tredjeplassen ble delt mellom Hans Egil Ro/Olav Valstad og Roger Fagerdal/Leif Riksvold med 48,0.

I sammendraget etter 8 kvelder gikk Sverre Selfors opp i ledelsen med 310,1 foran Helge Stanghelle med 296,5.

Se alle resultatene under les mer... 

Sommerbridge kveld 8

Les mer...

Sommerbridge med Koronaregler

07.06.2020

 

VIKTIGE FORHÅNDSREGLER

Betaling: Tar kun imot betaling på VIPPS til telefon nummer 90920979. De som ikke har VIPPS kan betale over bank i ettertid.

 

Servering: Det blir utnevnt en person som får ansvar for kaffekoking og skjenking. Dette for å unngå at flere berører kaffekanne/trakter. Ut over det vil det ikke bli servert noe. Kaffe inngår i startkontingenten.

 

Meldebokser: Alle tar seg ut en meldeboks hver som de bringer med seg hele kvelden. Klapper den sammen og legger den på plass igjen når kvelden er slutt. Bordet skal være helt ryddet når du forlater det.

 

Bridgemate: Kun en spiller ved bordet berører bridgematen. Bruk antibac både før og etter. Vis frem innslått resultat til motspillere før du godkjenner.

 

Kort: Det er fulldublert slik at alle kveldens kort står i 2 stabler på høyre side av den som sitter sør. Det er sør som styrer det med kort/mapper. Når et spill er spilt legges brukte spill på venstre side av den som sitter i sør. Sør har ansvar for at riktig antall spill er spilt i hver runde.

 

Smittesporing: Om det skulle inntreffe at noen blir syk i løpet av de 5 kommende dager etter en klubbkveld må arrangør varsles omgående på telefon 90920979. Arrangør går da ut med varsel til alle som har deltatt på den aktuelle kvelden slik at vi får stoppet ytterligere smittespredning.

Sommerbridge med Koronaregler

Ikke klag! Vi er sååå heldige...

22.07.2020 01:20

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Om ikke lenge er det klart for bridgefestival i Norge. Årets festival er såvidt jeg vet litt berenset i forhold til det vanlige, men det blir i alle fall festival på Lillehammer fra 3.august!

Her hvor jeg bor (New Zealand) nærmer det seg også årets begivenhet i bridge, New Zealand Bridge Congress som går av stabelen i september om ikke det skjer noe med corona igjen slik at landet må i lock down som vi var i noen måneder. Det ser imidlertid lovende ut, men man vet jo aldri. I Australia har de for eksempel fått et tilbakeslag med nye utbrudd av viruset. 

Her gikk det ganske fort så bra at man i mai/juni bestemte at bridgefestivalen (Congressen) skulle spilles. Så kom en uheldig nyhet, spillerhotellet hvor festivalen har blitt spilt i årevis var ikke lenger tilgjengelig da det er plukket til å være et av karantenehotellene for folk som ønsker å trenge gjennom den estraorndiært strenge grensekontrollen (14 dager i "managed" isloation). Det var derfor tvil om det ville bli noen festival i det hele tatt, men en gruppe i forbundet klarte å finne et reservested. Det er imidlertid "in the middle of nowhere", ved en innsjø hvor det visstnok ikke finnes så mye som en kiosk utenom et konferansesenter de har plassert midt ute i skauen. og det gikk ikke mange minutter før sosiale medier flommet over av mishagsytringer. "Useless". "Det må da an å ha festivalen i en by, eller i alle fall i nærheten av en by", osv, osv. Masse klaging!

Lake Karapiro - Her bli det liv? (det skal visstnok finnes et konferansesenter der...et sted...)

Da det ble bestemt at Norsk Bridgefestival skal arrangeres så jeg ikke så mye klaging fra norske spillere selv om noen få kanskje ikke var helt fornøyde med det reviderte programmet osv.

Selv fikk jeg nok av klagingen og sytingen her i New Zealand fra folk som normalt er veldig så høflige, og både jeg og andre sa fra. Det må da gå an av være lykkelige over at vi er så heldige både her til lands og i Norge at det i det hele tatt er muligheter for å spille bridge på en sånn måte som vi er vant til! De aller fleste steder i verden er det full stopp når det gjelder turneringsbridge (bortsett fra online). 

Så det er all grunn til å glede seg til festivalen(e). Jeg skulle gjerne vært tilstede på den norske, men det blir vanskelig... Vi får se neste år.

Som en første oppvarming før bridgefestivalen(e) tar vi med det siste spillet fra NM Monrdad Par (vunnet av Øyvind Saur og Geir Brekka) under Norsk Bridgefestival i fjor.

Du sitter altså øst og hører makker åpne med 1 spar, og nord passer. Hva blir din melding?

Mange klinker til med 4 spar svært ofte når de har femkorts tilpasning til en majoråpner, og ikke så sterke kort. Det kan imidlertid være fristende å ta det litt mer med ro med relativt jevne hender, for det er jo litt dumt å rett og slett gå en bet eller to i 4 spar hvis makker har en flat minimumshånd. I lagkamp liker jeg 4 spar, i par er det litt mer fristende å forsøke å stoppe lavere om åpneren har minimimum i et forsøk på å få pluss-score. Hånden er imidlertid såpass god at det er i nærheten av en invitthånd. Så noe avhenger også av system og avtaler her. Vel, til syvende og sist er det vel greit å si 4 spar og ferdig med det?

Det ender nok i 4 spar omtrent uansett hva øst gjør. Ved en del bord åpnet vest med 1NT, og da øst overførte til spar ble det til slutt 4 spar der også. Det var imidlertid en del par som spilte delkontrakt.

Hvis det går 1 spar - 4 spar har Ø/V en sjanse til et riktig gladspill. For er det ikke fristende for syd å stampe i 5 hjerter i gunstig sone?

Det skjedde, men kun ved ett bord ble kontakten 5 hjerter doblet av syd. Der er det minst seks tapere, og han ene som spilte den kontrakten gikk da også fire doblede, -800.

En stor del av Ø/V-parene spilte 4 spar. Står den?

Nei, siden det er en trumftaper kan 4 spar betes. Men det skal ikke mye feilskjær til før det blir ti stikk.

Ved mange bord kom hjerter knekt i utspill. Spillefører dekket med kongen og esset vant stikket. Nå ser det ikke helt unormalt ut å spille hjerter dame og nok en hjerter som nord kan stjele. Husk syd vet ikke at nord har sikkert trumfstikk uten stjeling. Det motspillet forærer spillefører ti stikk. I tredje hjererrunde kaster vest en ruter. Nord trumfer, men idet spillefører kommer inn kan han ta ut trumfen og kaste enda en ruter på den godspilte hjerter 10. 

Hvis ikke syd tar for hjerter dame blir det bet om han skifter til ruter. Da får forsvaret ett stikk i trumf og ett i ruter, og de får også etthvert ett hjerterstikk til i tillegg til det de fikk i første stikk. Hvis syd skifter til kløver kan spillefører legge liten og få tre kløverstikk, og i så fall blir han/hun kvitt en ruter hos øst.

Alt i alt et vanskelig spill, og ved fjorten bord ble resultatet +620. Ved ett bord ble det +790 i 4 spar doblet. Det resultatet ble kun slått av det Ø/V paret som fikk inn +800 mot 5 hjerter. I midten på listen var det noen delkontrakter, men det var også tretten Ø/V-par som gikk bet i 4 spar, og ett par fikk alenebunn som Ø/V da de gikk to bet i 5 spar. Det skjedde antagelig etter at de hadde hatt sjansen til å spille mot 5 hjerter doblet og notere delt kassespill - en topp-eller-bunn situasjon.  

 

 

Sølv i Skolemesterskapet !

07.06.2020

Vi gratulerer Einar Osen, Kristian D, Austad, Kevin M. Klungland, Sebastian T. Nedland , Anders Brogeland og Marius D.Austad med sølv i skolemesterskapet 2020.

Laget kom seg til finalen med knappest mulig margin, var faktisk uavgjort i vår pulje tter grunnspillet, slik at det måtte avgjøres med loddtrekning.  I finalen møtte laget Trondheim, også her var det spenning til siste kort, men Trondheim trakk til slutt det lengste strået.
Uansett pokal og 5000 kroner i premie er på vei til Flekkefjord !

Sølv i Skolemesterskapet !

Les mer...

« Forrige Neste » 1... 5778 5779 5780 5781 5782 5783 5784 5785 5786 5787 5788 5789 5790 5791 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer