Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120199 treff

Korona spilling fortsetter 19 mai

15.05.2020

 12 Mai reåpnet klubben igjen,og vi fikk fylt 4 bord. Takk til alle deltagerene,som overholdt smittetiltakene som var gjort.

På grunn av full dublettkravet fra NBF, har vi kun kort til å spille 5 bord. Av den grunn vil klubbens medlemmer bli  prioritert og vi må ha forhånds påmelding.

Fint om dere sender en SMS til Anne-Marit (920 60 136) om hvem som vil spille.

Velkommen til spilling

Korona spilling fortsetter 19 mai

17 IMP ut...og 17 IMP inn!

25.06.2020 23:52

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

I MAJ ALT INVITATIONAL på BBO fikk lag DE BOTTON storseieren de måtte ha til slutt i grunnspillet for å ha en sjanse til å gå til kvartfinalen. Det ble likevel litt for langt opp, og de endte som nr. 10. På plassen bak finner vi superlaget SWISS TEAM. Det er Pierre Zimmermanns proffer, to nederlendere, to polakker samt Zimmermann og hans franske makker som skal representere Sveits fra nå av. Det var mange andre kjente toppspillere på plassene nedover på listen.

NORWAY LADIES avsluttet med en knallsterk seier og vant fire av sine ti kamper, en de spilte en uavgjortkamp. Vårt damelandslag greier seg bra i så sterke felt, men det som mangler er kanskje stabilitet. De har nivået inne, men det blir forelping litt for mange store tap når motstanden er så knallsterk. Det ser imidlertid veldig lovende ut for kommende mesterskap i dameklassen.

Alle resultatene fra denne turneringen finner du her.

I kvartfinalen mellom vinnerlaget i kvaliken, lag GOLDBERG mot ZEILIGMAN ble det masse sving. Fire finske spillere spilte på lag Goldberg.

I løpet av et par-tre spill midtveis fløy en haug med IMP i begge retninger. Idet GOLDBERG ledet nokså komfortabelt fikk ZELIGMAN inn en etterlentet storsving som ga dem håp for en stakket stund.

Prøv deg selv som utspiller (øst) mot nords 6 spar.

Meldingene gikk slik:

Syds 3 kløver viste 4+ sparstøtte og invitt til utgang.

Ikke mye informasjon her, og jeg har i alle fall sympati for øst som spilte ut ruter ess. Slik så hele spillet ut:

Utspillet ble stjålet og ga spillefører to stikk for ruter K-Q slik at to kløver kunne kastes fra nord. Siden hjerterfinessen gikk ble det tolv stikk, ZELIGMAN +1430.

Ved det andre bordet gikk meldingene slik:

Nå var ruter ess i utspill ikke så attraktivt lenger. Øst valgte liten kløver fra knekten tredje, en farge som sjelden er særlig fristende å spille ut fra. Men etter et slikt meldingsforløp kan det godt være bra.

Og det var det! 

Utspillet gikk til liten, tieren og esset. Hjerterfinessen måtte gå, men vest dekker selvsagt hjerter knekt og det blir ikke noe avkast fra den fargen. Dermed må kløver konge sitte hos øst (eller det kan spilles på kongen dobbel hos vest). Det ble en bet med to kløvertapere, 17 IMP til ZELIGMAN.

Så var det vår «gamle» venn Kauko Koistinen (syd) som skulle spille slem. Kauko har vært med internasjonalt i rundt 40 år. Selv ble jeg kjent med han i juniormesterskapene vi spilte på slutten av 70-tallet, og vi har vært gode venner i alle årene etter det. For et par år siden kom han og besøkte oss her i New Zealand og fortalte da at det ble satset mer blant finske toppspillere nå enn tidligere. Han og hans finske lagkamerater har kommet sterkere og sterkere internasjonalt de siste årene med blant annet gode prestasjoner i amerikanske mesterskap.

Finsk veteran: Kauko Koistinen

I dette spillet handlet det kun om å finne riktig slem.

Etter 1 hjerter fra nord meldte Kauko 1 spar før Ø/V kom med i meldingene og det ble full gass. Over 5 kløver foreslo syd 6 ruter, en praktisk melding selv om han nok måtte ha vært litt bekymret for at det kan være en nedlegg storeslem. Åpneren kan jo godt ha spar ess, hjerter konge og ruter konge som gir tretten enkle stikk, og de honnørene er kun 10HP. Men når motparten sperrer så kraftig som her er det kanskje lurt å sikre seg lilleslem i hvert fall, for å finne ut med sikkerhet at det er en god storeslem i sånne meldingsforløp er ikke enkelt. Nord prefererte til 6 spar med pass rundt.

Om en ser kun på N/S sine kort er storeslem bra, den avhenger kun av 3-2 i hjerter. I så fall er det tolv majorstikk og ruter ess å hente. Siden hjerteren satt 4-1 var det ikke mer enn en lilleslem, men der var det ingen problemer. En ruter ble kastet på den tredje hjerterhonnøren, og forsvaret kunne ikke få mer enn for ruter konge.

Ved det andre bordet startet det likt, men der valgte syd å si 6 kløver over motpartens 5 kløver. Idet nord sa 6 hjerter passet syd, men det ble feil.

Det kom ruter ut fra øst og finessen ble tatt. Da han forsøkte å ta ut trumfen falt taket i hodet på han siden vest hadde fire trumf. Etter tre runder trumf ble nok en ruterfinesse tatt, men vest stjal og forsvaret tok tre kløverstikk. Dermed ble det hele tre bet, +300 til Ø/V og 17 IMP til lag GOLDBERG!

Lag GOLDBERG vant til slutt kvartfinalen med 64 IMP og møter LAVAZZA (med bl.a. danske Dennis Bilde) i semifinalen.

 

Interessant slemspill fra BBO

16.05.2020 21:47

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Da jeg var ung og uhyre interessert i bridge ble det lest noen tusen sider om spillet. Gamle VM-bøker var inspirerende, ikke minst fordi en kun lese om spill hvor verdenseliten gjorde feil! Svenske Jannerstens forlag ga dessuten ut glimrende lærebøker i det såkalte «Bridgeakademin», og en av dem var Boken om Skvis som forklarte den litt mystiske spilleteknikken på en forståelig måte.


En god lærebok fra 70-tallet

Dagens spill er hentet fra Midt-Trøndelag krets sin lagturnering på BBO. Mønsteret i spillet kunne godt vært hentet fra en av mine favorittboker fra gamle dager.

Allan Livgård og Terje Aa meldte seg opp i den gode slemmen 6 kløver med Allan (øst) som spillefører. Det verste utspillet er hjerter (nord har kongen). Om det utspillet slippes til nords konge avhenger slemmen av å tippe kløveren. Toppe, eller kongen først for deretter å ta finesse? De to måtene å spille en sånn farge på gir omtrent samme sjanse, det er nesten 50/50, men uten noen indikasjoner er det litt større sjanse å toppe etter damen med ni kort til sammen i fargen enn å ta finesse.

Hvis syd finner hjerterutspillet, kan det være en variant å gå opp med esset. Kontrakten står jo om kløveren ordner seg, og det er ikke over selv om det er kløvertaper hvis ikke det tapes ett stikk med det samme. Sparfargen kan noen ganger gi to hjerteravkast før forsvaret får komme inn.

Syd spilte imidlertid ut ruter som gikk til åtteren hos nord og østs konge. Hva er beste spilleplan derfra?

Å satse på godspilling av sparfargen er en god plan. Allan spilte kløver ess, spar konge og kløver til kongen. Da viste det seg at nord hadde startet med trumfdamen tredje og nå hadde krav på trumfstikk. Fortsettelsen ble spar ess med avkast av en hjerter, så spar til stjeling. Sitter sparen 4-3 (eller damen dobbel) er alt i orden. Selv om en av dem har damen fjerde i spar får spillefører satt opp den femte sparen som gir avkast for nok en hjerter, og forsvaret får kun trumfstikket. Dette førte ikke frem siden hele spillet så slik ut fra start:

Siden spar satt 5-2 med damen femte hos syd kan ikke ekstra sparstikk godspilles og det blir en taper i hjerter i tillegg til trumftaperen. Livgård vant likevel slemmen da syd uforståelig kastet ruter dame idet spillefører ga bort trumfstikket til nord. Det unødvendige påkastet ser mest ut som en BBO-feil(?), kanskje et såkalt "miss-click"? Da nord kom inn på kløver dame måtte han nemlig spille unna ruter knekt opp i vests A-10, eller spille fra hjerter konge som ble hva han gjorde, og da ga hjerter dame stikk! Det var vel ikke helt ufortjent å notere slem siden det var en god kontrakt, men likevel et heldig gevinstspill som kunne fått motsatt fortegn.

Selv om hjerterutspill er hakket bedre for forsvaret var ruterutspill godt nok siden nok en ruter idet nord er inne på trumfdamen bryter forbindelsen for en fin skvis som ville fungert med for eksempel spar ut.

La oss si syd spiller ut spar til østs konge. Utspillet ser ikke ut til å gi bort noe ekstra, men forskjellen er at spillefører får beholde sine rutere som er nødvendig som overgangen i sluttposisjonen. Hvis spillefører etter sparutspill til kongen bommer trumfen og går i gang med å sette opp sparfargen vinnes likevel for egen maskin om han gjetter riktig til slutt. Sitsen i spar oppdages, og trumfstikket gis bort til nord. Han kan skifte til ruter som vinnes med kongen. Nå tar spillefører av seg hjerter ess (Vienna Coup), trumfer en spar til for å komme seg over til syd, og spiller resten av trumfene. Idet spillefører har kun en trumf igjen ser det slik ut:

Sluttposisjonen er en klassisk tosidig skvis. På kløver 5 må syd holde spar dame og følgelig må han ned på singel ruter. Da forsvinner spar knekt fra vest, det kortet har gjort sin nytte som trussel mot syd. Så er det nord sin tur til å føle presset. Han må jo holde hjerter konge om ikke damen skal gi stikk. Dermed blir det kun en ruter på han også med to kort tilbake, og spillefører tar de to siste stikkene i ruter som plutselig sitter fordelt 1-1 hos N/S!

Med ruter ut og ruter tilbake idet nord er inne brytes forbindelsen til denne tosidige skvisen.

Valg: hvilken skvis?

Det elegante sluttspillet kommer ikke helt av seg selv, for spillefører må gjette hvem som har hjerter konge. Hvis nord som her har det kortet og syd altså allerede er plassert med spar dame er situasjonen som tegnet for en tosidig skvis. De må holde hver sin farge, og ingen kan holde den tredje fargen (ruter). 

Det er slik at om skvis skal fungere må det være en overgang til begge sidene for at stikk som blir til idet motstanderen må forsake seg skal kunne hentes.

Her kunne det altså vært slik at syd satt med både spar dame og hjerter konge. I så fall må det en enkel skvis til mot han. For at den skal fungere må hjerter ess få ligge der borte og hjerteren gi overgang i sluttposisjonen. Ruterstikkene må tas for å få innkassert nok stikk slik at syd blir presset til gi opp ett av holdene. Om det spilles på det, og det sitter slik, vil sluttposposisjonen bli slik (altså forutsatt at syd har hjerter konge):

Her forutsettes altså at nord er den som holder ruteren, men syd er alene om å holde begge majorfargene. Østs siste kløver spilles, og syd er ferdig. Han må enten kaste spar dame, eller blanke hjerter konge før et kort legges fra vest. Kaster han hjerter forsvinner spar knekt fra blindemann, og spillefører avslutter med to hjerterstikk sidne kongen på dt tidspunktet er singel.

De to mulige skvisene må utføres litt forskjellig, og rekkefølgen stikkene tas i de to variantene forpurrer det hele hvis en velger feil skvis. Det er altså ikke alltid nok å kunne sin skvis-teori, det må av og til gjettes litt også.

UKE26

 

Sitter det OK eller?

 Mange faste bridgespillere tok seg et påtvunget opphold fra aktiv spilling da korona- stengning ble innført i mars. Det er ikke alle som trives med nett- spill og venter heller til klubbspilling trekkes i gang igjen.

Fast makker i klubben, Tone Annette Olsen, har drevet med andre ting enn bridge i siste kvartalet, men da Marthinussen dro på St. Hans- kveld feiring tirsdag stilt hun opp som erstatter, og gamle kunster er ikke glemt. Men mye står eller faller på at nøkkelkort er på rett plass eller ikke. Tre eksempler.

 Her var Nord giver i gunstig sone. Som Vest åpnet jeg i 4. hånd med 1 ruter, Tone Annette i Øst strakk seg ikke til 2 kløver (lover egentlig 10+ hp og 5+ farge) men svarte 1 grand, og da kunne jeg med 18 hp løfte til 3 NT med svært mange mellomkort som bonus. Skjul Nord- Syd sine kort og planlegg spillet med hj 9 ut fra Syd.

                              Sp A753

                              Hj 103

                              Ru 754

                              Kl KD64

Sp KD109                           sp 4

Hj AD7                                hj KJ5

Ru AD86                             ru J102

Kl J9                                    kl A87532

                              Sp J862

                              Hj 98642

                              Ru K93

                              Kl 10

 Opptelling av sikre stikk viser bare 5. Muligheter for å vinne fler stikk ligger i ruter, er kongen der i Syd vinnes tre stikk til. I spar kan man spille på at Syd har knekten som da gir minst to stikk og i kløver kan kanskje langfargestikk etableres. Hva ville du valgt å satse på?

 Tone valgte langfargen sin, og da måtte utspillet vinnes i bordet. Hj A vant utspillet og så gjelder det kløverfargen. Kan den sitte gunstig hvis den ikke er 3-2 imot? Det virker spett, men Olsen valgte å dra kl J som fikk løpe og felte 10-eren i Syd! PÅ kl 9 stakk Nord med damen og ved å ta esset og fortsette med kl 8 ble i alt 5 stikk i kløver gode. Da ru K også satt gunstig, i Syd endte det med 11 stikk. Jeg skulle latt kl 9 vinne 2. stikk, da får hun bare 10 stikk påpekte Lars Helgesen i Nord. Men det hjelper ikke, for da går Tone inn på hj J og topper kløverfargen god. Inntak er i hjerter og da kan finesse i ruter tas og siden fargen er 3-3 imot kan det bli 11 stikk. Men ville hun turt å sake alle sparene på kløverlengden og satse «gard og grunn» på at ru K er hos Tom Gjøs? Morsomt spill! 63,6% til oss.

 

 Her møtte vi Arne Jordestedt (N)- Flemming Johnsen (S), Nord påny giver i gunstig sone, og Arne åpnet med 3 kløver! Tone Annette gikk innpå med 3 spar, 4 kløver fra Flemming og jeg synes kortene holt til 4 spar. Så tre ganger pass men Johnsen kjempet videre med 5 kløver. Makker innpå i ugunstig sone på 3- trinnet, der er det kort, og umulig å vite om de andre stamper. Altså dobling fra undertegnede og pass rundt.

                              Sp  J2

                              Hj A94

                              Ru 10

                              Kl K1087643

Sp K876                              sp AD10543

Hj K873                              hj J52

Ru K97                                ru 542

Kl 52                                   kl A

                              Sp 9

                              Hj D106

                              Ru ADJ863

                              Kl DJ9

Olsen spilte ut sp A og fortsatte med spar til kl 9 i bordet. Hvordan ville du spilt som Nord? Med 3 trumf ute, deriblant esset er Jordestedt nådt til å etablere stikk for avkast av tapere i hjerter. Ergo dro han ru A og spilte deretter ru D. Uansett hva jeg finner på er løpet kjørt, for Nord er nødt til å satse på ru K i Vest. Ru K ble følgelig trumfet, trumf til bordet der Tone måtte på med singel ess, og nå hjalp det ikke å skifte til hjerter. 10-eren fra min konge, esset vant og trumf til damen rensket trumfen og ørten gode stikk i ruter ga avkast av taper i hjerter. 11 stikk, 550 ut og 95,3% ut! Moro lell, slikt må man tåle!

 

 Så et spill der det gjelder å melde i vår gode bridgevenn som aldri glemmes i klubben, meld iHarald Stokkelands ånd, ikke lusemelde hvis sjanse for slem er mulig!

                              Sp A

                              Hj AJ85

                              Ru D10984

                              Kl AD8

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp J107

                              Hj -

                              Ru AJ3

                              Kl K1075432

Med ingen i faresone åpnet Tone Annette (N) med 1 ruter,Ø-V passet, jeg svarte 2 kløver som egentlig lover 10+ hp og 5+ i fargen. Med revers 2 hjerter lover Tone 16 + og 4-5+ i de to umeldte, men jeg kunne ikke annet enn å gjenmelde langfargen. Da gikk jo Olsen i 4 NT, da vi bruker 5-ess BW kunne jeg svare 5 hjerter, 2 av de 5 (kl K = ess) men ikke kl D. 5 NT fra Nord bekreftet alle 5 ess på plass og ber om umeldt ekte konge. Det hadde jeg ikke og svar 6 kløver ble da sluttkontrakt. Per Rømoen som forrige uke dro hjem en 6 NT mot oss spilte ut spar til esset, og spillet var egentlig over fra start. Eneste var om ru K satt i kapp eller ikke. Helt feilaktig tok jeg ruterfinesse i 2. stikk, Per (V) fikk for kongen og ny ruter fikk hjertet til å hoppe i brystet, til Knut Molander i Øst også fulgte med nok en ruter. Fargen kunne jo vært 4-1 imot. Likevel, på god kontrakt fikk vi 90,9% i score.

 

Så var det torsdag med sommerbridge i Sarpsborg BK og Båsmo BK på BBO. 34 oar møtte opp i finvær og 08- kamp på stadion. Arne Marthinussen og jeg var makkere, hadde flere dårlige avgjørelser men her fikk vi pris for «beste meldingsforløp». Øst og ingen.

                              Sp 3

                              Hj KD742

                              Ru KJ103

                              Kl J86

Sp                                        sp

Hj                                         hj

Ru                                        ru

Kl                                         kl

                              Sp KDJ10

                              Hj 853

                              Ru AD962

                              Kl A

 Vi fikk melde i fred. 1 ruter fra meg (S) og svar 1 hjerter fra Arne (N) og så gikk Øst innpå med 2 kløver. Dobling fra meg viste eksakt 3- kort støtte i hjerter og da Marthinussen så hoppet til 3 hjerter viste det 5+ og invitt til utgang. Nå kunne jeg melde 3 spar som kontroll og da Arne kontrollmeldte 4 ruter som må være K eller max 1 kort kunne jeg prøve med 4 NT. Men svaret 5 ruter som viser bare ett av de 5 essene var skuffende. Derfor bøyde jeg av i 5 hjerter med pass fra makker.

 Kl K ut og man ser jo at trumffargen med bare KD som høye kort er bøygen. Esset må være i Vest, og i tillegg 3-2, ellers er det bet! KL A vant 1. og trumf til K gikk bra med 7-er på fra Øst. Spar til esset i Øst som spilte ruter til damen og så to gode spar med sak av tapere i kløver. Så hj 3, liten, damen og knekten på fra Øst. Alt i orden, 450 inn og merkelig høy score, 78,1% til oss. Vest hadde A109 i trumf.

 

Sommerbridge i Fredrikstad BK og Namsos BK 23/6. 24 par, M= 50%

1.Jan Steinar Mydland- Kurt Ellingsen 62,34 %

2.Arild Olsen- Håkon Ingul 61,19%

3.Olav Hjerkinn- Rolg Normann Hansen 61,19%

4.Ove Tautra- Yngvar Lepperud 60,31%

5.Unni og Jan Mikkelsen 57,52%

6.Knut Molander- Per Rømoen 57,34%

7.Kjell Jonsen- Tor Inge Iversen 53,85%

8.Egil Hansen- Jørn Johansen 53,85%

9.Tone Annette Olsen- Tore Farbrot 52,97%

10.Willy Teigen- Lars Helde 51,92%

11.Lars Helgesen- Tom Gjøs 50,87%

 

Sommerbridge i Sarpsborg BK 25/6. 34 par, M= 50%

1.Siri Hove- Hallgeir Gåsø 63,82%

2.Per Rømoen- Svein Grimstad 61,54 %

3.Svein Gunnar Karlberg- Kurt- Ove Thomassen 59,25%

4.Sverre Åsmund Selfors- Per Tjelmeland 58,41%

5.Ole Årland- Trine Haug 57,45%

6.Kjell Aadahl- Terje Haug 56,97%

7.Torfinn Wilhelmsen- Lars Helgesen 56,49%

8.Terje Skjæran- Brynjar Karlsen 56,25%

9.Unni og Jan Mikkelsen 54,69%

10.Eva Carina Schytte- Viggo Schytte 54,09%

11.Ragnar Midjo- Elisabeth Ploujoux Hoff 53,25%

12.Jan Steinar Mydland- Kurt Ellingsen 53,12%

13.Kenneth Bratberg- Steinar Hoff 52,76%

14.Magnus Larssen- Gorm Norstad 52,52%

15.Tore Gundersen- Steinar Toftner 51,32%

16.Asgeir Eriksen- Tor Saunes 50,84%

17.Arild Olsen- Håkon Ingul 50,48%

Birger Høvik

17.05.2020

Birger Høvik avgikk med døden 30/4-20. Birger var medlem i Idd Bridgeklubb helt fra starten i 1980. Han var alltid hjelpsom og kom alltid tidlig til spillekvelder.Birger ble 86 år. Vi lyser fred over Birger``s minne.

Styret i Idd Bridgeklubb

 

Birger Høvik

Ny nyhetsartikkel17 mai

17.05.2020

Vi gratulerer alle våre medlemmer med dagen i dag. 17 Mai er en stor dag og vi håper alle fremdeles er i god form og lengter etter spilling, forhåpentligvis i slutten av august. Hilsen styret i klubben

 

Ny nyhetsartikkel17 mai

Oppstart sommerbridge 7. juli

27.06.2020

Referat fra styremøte i Kløver Ess på Bøndernes 24. juni kl 1700.

Til stede: Ragnar Knarud, Jan Erik Larsen, Kåre Bjertnæs, Øystein Mauritzsen, fraværende Oddny Christoffersen. Øyvind Sogn var tilfeldigvis innom.

Agenda: Sommerbridge?

Noen har opplevd at flere medlemmer har ringt og spurt om det snart blir sommerbridge på Bøndernes så det var behov for et avklarende styremøte der vi gjennomgikk alternativene og endte opp med disse konklusjonene:

-          Det blir oppstart med Sommerbridge på Bøndernes tirsdag 7. juli klokke 1800 under disse forutsetningene:

-          Smittevernreglene på grunnlag av FHIs anbefalinger etterleves. Det ble utarbeidet lokale smittevernregler for Kløver Ess som ble sendt til kommunelegen Karin Møller for godkjennelse. Svaret var positivt med spesiell poengtering om å overholde avstandsreglene. Disse legges som vedlegg til dette referatet og vil også bli slått opp ved inngangen til spillesalen.

-          Påmelding gjøres på forhånd. De som ønsker å delta sender påmelding til leder Ragnar Knarud via mail, SMS eller telefon.

-          Samtidig overføres 50 kroner til konto 2030.18.01700 eller vippses til Kløver Ess (Jan Erik jobber med saken). Husk å identifisere hvem beløpene kommer fra. Dette er et tiltak som reduserer smitterisikoen, samtidig som vi vet hvor mange bord vi skal klargjøre.

-          Det vil ikke bli servert mat, men Hilde har bekreftet at hun vil klargjøre selvbetjening av kaffe og mineralvann.

-          Kåre er ansvarlig for innkjøp og klargjøring av antiback (ref smittevernreglene).

-          Vi tar sikte på at siste sommerbridge vil bli 25. august, dvs åtte kvelder med kveldspremiering; gavekort fra «glassmagasinet» og flakslodd. På siste spillekveld vil det bli kåret en sammenlagtvinner basert på samme system som tidligere: plass- sifferpoeng 8-5-3-2-1 tildelt de fem første plassene. Siste spillekveld deler vi også ut graverte vandrepokaler til klubbmestrene og tinnpokal til årets spiller.

-          Det vil bli spilt Howell i èn pulje og 27 spill.

 Det bemerkes at sommerbridgen via BBO vil fortsette på mandager med John Ivar Seiersten som ansvarlig.

Utlån av 13-14 kasser gratis fasitspill har vært veldig populært tilbud i koronatiden, til tider har alle eskene vær på utlån.

Oppstart sommerbridge 7. juli

SVINGSPILL

18.05.2020 04:48

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

NEW TRICKS CLUB GAME - you tube videoer med kommentering

Dette er en interessant ny bridge-greie online, hvor åtte internasjonale spillere blir filmet idet de spiller Board-A-Match, turneringsformen hvor hvert enkelt spill blir avgjort med 2-0 eller 1-1. Spillet vinnes uansett hvor liten margin det er. Det er morsomme videoer å se på (You Tube), og de blir kommentert av kvalifiserte spillere. Som regel er en av dem engelskmannen David Burn. Spillerne forteller også til tilskuerne hva de tenker før de melder og spiller.

I episode 4 ble det drama i første spill:

Zia sitter ikke hele tiden rolig og ser på når han spiller bridge! Her doblet han (øst) altså 3 grand!

Hva betyr en slik dobling for deg og din makker hvis ingen av dere har meldt?

For mange er en slik dobling utspillsdirigerende.  Men hvilken farge ber han da om i utspillet?

Noen sier med doblingen "spill ut din korteste majorfarge", andre sier "spill ut spar", og det er kanskje noen som også har regelen at dobler ber om hjerter ut.

Robson (nord) trodde doblingen ba om spar ut, og han mente redoblingen spilte ballen tilbake til Stamatov så han kunne avjøre om de skulle spille der, eller feige ut i en kontrakt på firetrinnet. Robsons resonnement var at grandåpneren kunne plukke ut i en annen kontrakt hvis han ikke stoppet spar.

Stamatov tenkte imidlertid ikke lenge før han passet, og Gold (vest) spilte ut spar knekt. Øst la liten, og Stamatov lasjerte. Neste spar gikk til esset fulgt av nok en spar til syds konge. Nå fulgte kløver ess og kløver til tieren, så liten ruter fra nord til åtteren og vests dame.

Spillefører har åtte sikre stikk, og han vinner den redoblede kontrakten om han får tak i tre ruterstikk. Inne på ruter dame skiftet vest til en liten hjerter, og spillefører føk opp med esset. Så tok han to store kløver til. Da viste det seg at øst hadde tre kløver fra start. Sammen med sekskorts spar begynner østs hånd å bli ganske tegnet. Stamatov hadde nok allerede plassert øst med hjerter konge, og idet Zia så fulgte med liten på ruter konge måtte fordelingen hans være 6-2-2-3! Det tok ikke lang tid før spillefører etter å ha innkassert ruter konge spilte ruter til tieren, og slik satt det:

Dermed ble det ni stikk (1+1+3+4=9), vunnet utgang redoblet i faresonen! Kjenner du scoren for 3 grand redoblet med ni stikk? Det er ett tonn, +1000!

Ved det andre bordet doblet også øst 3 grand! Men der plukket N/S ut i 4 kløver og tapte spillet uansett hvor mange stikk de fikk i sin kontrakt, 2-0 til Stamatov-Gold og Ø/V-paret ved det andre bordet som satt i mot kontrakten 4 kløver.

Det hører med til historien at N/S-paret som feiget ut i 4 kløver idet 3 grand ble doblet fikk tak i ett ekstra stikk i motspill i en delkontrakt i neste spill, og dermed var det faktisk uavgjort 2-2 etter to spill! I vanlig lagkamp (IMP) ville utslaget i det spillet vi her så på vært mye mer avgjørende enn i den intensen turneringformen Board-A-Match hvor hvert eneste spill teller like mye.

 

Smitteverntiltak

27.06.2020

Smitteverntiltak godkjent av kommunelege Karin Møller, se under les mere...

Smitteverntiltak

Les mer...

FØRSTE POST COVID TURNERING I NEW ZEALAND

28.06.2020 21:13

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

New Zealand hvor jeg bor har gjort det bra i kampen mot covid-19 og er vel som Norge et av landene som har kommet best gjennom pandemien så langt. Her kaller de det post-covid nå, og myndigheten er stolte over at landet har kvittet seg med coronaviruset. Det er imidlertid ikke helt sant, for etter mer enn 20 dager med ingen nye smittetilfeller har det begynte å dukke opp noen smittede. Det er riktignok på grensen/flyplassen, folk som kommer til landet, og de må rett i karantene. Forhåpentligvis vil det ikke  føre til smitte blant folk flest, og landet er nå helt åpent, det meste er normalt bortsett fra den superstrenge grensekontrollen. Bridgeklubbene er i gang som vanlig, og i helgen ble den første store helgeturneringen post-covid avviklet.

I lagturneringen i Wellington deltok 20 lag som er rundt 60-70% av normalt oppmøte, så endel folk er fortsatt forsiktige.

Mot slutten av turneringen kom det noen spill hvor det handlet om å være aggressiv eller ikke. Å være veldig aktiv er jo et tveegget sverd. Av og til presser man motparten ut i kontrakter som står, og med verdier hvor de kanskje ikke ville meldt så høyt om vi hadde tidd stille. Men generelt er det vel riktig å si at å sette press på motparten er bra, da må de gjette.

Soneforholdene var i favør aktive meldinger for N/S, og her er hva øst hadde som fjerdemann til å melde:

Meldingene startet slik:

Hva ville du meldt nå?

Det er kun et valg mellom to meldinger slik jeg ser det, 5 spar eller 6 spar. Det er antagelig for forsiktig å si bare 5 spar, og det blir feil å snakke om "bare 8 honnørpoeng" i slike tilfeller. Sjansen for at det er glimrende tilpasning er stor. Det er klart at hjerteren er en bekymring, men makkeren har doblet på tre-trinnet i faresonen, og sannsynligheten for at han har god dekning for østs tapere er stor, spesielt om han har ingenting i ruter som absolutt er en mulighet. Ved det ene bordet i vår kamp sa øst i denne meldesituasjonen 5 spar som han fikk spille. Det ble for lavt:

Mange ville vel meldt inn 3 grand i stedet for dobler, og da er det kanskje lettere å finne slem. Har du og din faste makker avtalt system etter innmeldingen 3 grand mot en sperreåpning på tre-trinnet?

Jeg tror ikke vest kan kritiseres for at de ikke fant lilleslem her, å legge på til slem vil ofte bli feil selv om vest har litt ekstra. Han må beskytte øst litt, for øst må av og til i slike situasjoner strekke seg litt for å melde.

Lilleslem i spar er glimrende. Slik det satt var det tretten stikk. Trumfen satt 2-1, og etter to runder trumf kunne en hjerter kastes på ruter ess, så A-K i hjerter og hjerter til stjeling. Da er det to sjanser for det trettende, enten 3-3 i hjerter så den fjerde hjerteren blir godspilt og gir kløveravkast, eller at den med fire hjerter og fem kløver (det må være nord) eller QJ10 i kløver (så han er alene om holdet i den fargen) blir skviset idet spillefører etter den nevnte innledningen spiller resten av trumfene. Skvisen kommer i så fall automatisk med to kløver og en hjerter hos vest og tre kløver hos øst til slutt. Om nord hadde fem kløver fra start (alene om den) og fire hjerter fra start vil han ikke kunne klare å holde både tre kløver og en hjerter i trekortsposisjonen. I Wellington satt imidlertid hjerteren 3-3 så det var tretten enkle stikk ved å godspille vests fjerde hjerter.

Selv om trumfen sitter 3-0 er det samme sjanse for tolv stikk som for overstikket når trumfen altså satt 2-1.

Syd hadde åpnet med 3 ruter med disse kortene:

Ganske aggressivt, men absolutt ern grei sperrehånd i gunstig sone.

Ved det andre bordet var syd passiv. Etter pass fra han og 1 sterk kløver fra vest fikk Ø/V melde i fred. Den eneste lyden fra N/S var at syd doblet en rutermelding underveis. Ø/V fant ut omtrent alt om kortene og meldte korrekt 6 spar, +1430, og de vant 13 IMP for det.

Ett par var i storeslem, fire par spilte 6 spar, og resten (halvparten av Ø/V-parene) var kun i utgang. 
 

 

 

« Forrige Neste » 1... 5764 5765 5766 5767 5768 5769 5770 5771 5772 5773 5774 5775 5776 5777 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer