Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120199 treff

SM 2021 - oppsett 1.-3. divisjon

Foreløpig oppstart for spilling i klubben er torsdag 3. september

14.05.2020

Styret i Ski BK har besluttet at det ikke blir arrangert sommerbridge denne sesongen. Tentativ oppstart for spilling i klubben er torsdag 3. september.

 

Vi oppfordrer klubbens medlemmer til å benytte tilbudene som finnes på BBO. Fredrikstad og Sarpsborg arrangerer hver tirsdag og torsdag på BBO, mens NBF har turneringer hver uke på fredag, lørdag og søndag. Hvis du ikke er vant med å spille på BBO og trenger litt veiledning, finner du informasjon på bridge.no. Du kan også kontakte Rolf eller Andreas som mer enn gjerne gir deg en enkel innføring.

 

Årsmøtet i klubben flyttes til høsten og det sittende styret fortsetter fram til årsmøtet. Styret kommer også tilbake med informasjon om hva som skjer med det planlagte 90 års jubileet til høsten.

 

Vi ønsker alle våre medlemmer en god og koronafri sommer og sees igjen til høsten.

Foreløpig oppstart for spilling i klubben er torsdag 3. september

Finne turneringer på BBO

14.05.2020

Det skjer mye på BBO for tiden i forbindelse med Virtual Club.

En liten forklaring på hvordan finne våre turnringer finnes her.

Denne artikkelen vil kunne bli oppdatert hvis endringer på BBO.

Finne turneringer på BBO

Les mer...

KM for lag Hordaland - Nesten finale for Melandsknekten - Høyland vant finalen

28.05.2020

Høyland vant finalen med 2 Imp. Spesielt gratulerer til Anders som fortsatt er A-medlem i Melandsknekten. Resultat finalen her

I semifinalen mot Lag Høyland ble det dessverre knepent tap med 7 imp (71-64) Absolutt godkjent resultat.

KM for lag i Hordaland arrangeres i år gjennom BBO. Melandsknekten tok 2.plass i pulje 1 og er klar for semifinale mot trolig vinnerlaget i pulje 2 Lag Høyland. Flott levert.

Resultater pulje 1

Resultater pulje 2

KM for lag Hordaland - Nesten finale for Melandsknekten - Høyland vant finalen

HØYT NIVÅ I MAJ ALT (2)

24.06.2020 22:24

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

I skrivende stund (onsdag kveld) pågår runde 9 (av 10) i kvalifiseringen i MAJ ALT INVITATIONAL på BBO. Vi kommer tilbake til det, men tar med et spill fra runde 6 hvor lag GILLIS fikk til en fin opphenting mot slutten av kampen mot Nederland.

Hvordan vil du og din favorittmakker meldt disse kortene med øst som giver og ingen i sonen (motparten passer hele tiden)?

Er det en god, eller veldig god storeslem? 

Hvis kløveren gir seks stikk (4-3 sits) er det tolv toppstikk i grand, og tretten om også ruteren sitter 3-2. Det er bedre i ruterkontrakt. Der kan kløveren godspilles ved å trumfe kløver hvis fargen sitter 5-2. Faremomentet i 7 ruter er at ruteren kan sitte 4-1, men det sitter jo 3-2 i 68% av tilfellene. Derfor er 7 ruter en bra storeslem, og ved bordet vet jo ikke spillerne om makkeren kanskje har enda litt bedre ruter. Om en av dem har ruter knekt er det nesten bankers i 7 ruter, og om en av dem har i alle fall ruter 10 er det også en kanonbra sjanse. Dette er nok en storeslem du ønsker å være i da den må være bra, og kan være enda bedre.  

Sælensminde-Erichsen hadde tilsynelatende ikke store problemer her. Det startet med 1 hjerter-2kløver og 2 ruter fra åpneren. Vest høynet til 3 ruter som krav. Deretter fant vest ut at det måtte være en bra sjanse i 7 ruter siden øst underveis fikk vist hjerter ess og ruter konge (to Keycards). Slik så hele spillet ut:

Det var ingen problemer med å vinne tretten stikk, kløveren kan godspilles med en stjeling, og vests lille spar kastes på den andre hjerterhonnøren. Sælensminde tok faktisk to kløverstjelinger hos øst etter trumf ut til kongen og en trumfrunde til med esset. En stjeling er nok siden fargen deretter går. Han lot motparten beholde en trumf og stjal en kløver. Så spar til esset og nok en kløverstjeling. Da måtte han komme seg over til vest for å ta ut den siste trumfen. Først ble A-K i hjerter innkasssert med sparavkast. Så trumfet han en spar, tok for trumf dame og hadde igjen de fire største kløverne. Å stjele to kløver garderer kun mot 6-1 i kløver, og i så fall må den med seks kløver ha den tredje trumfen. Han spilleplan kan kanskje i teorien gå galt om den andre hjerterhonnøren blir stjålet, eller det blir overstjeling idet han trumfer seg over til vest i sluttposisjonen. Slike helt megaskjeve sitser er dog nesten umulig i praksis i dette spillet hvor motparten altså ikke var med i meldingene utenfor sonen. Som sagt, uansett plan blir det enkelt tretten stikk slik det satt, men siden kløveren satt 5-2 er det ikke nok stikk i 7 grand.

Nivået er som sagt bra i MAJ ALT. I dette spillet som er en tøff, men fin storeslem var hele 18 Ø/V-par 7 ruter og noterte +1440. Ingen hadde rotet seg bort og stoppet i utgang, men noen få par var i 7 grand og gikk bet pga. kløversitsen.

 

Nytt navn og bedre innhold

15.05.2020

Våre turneringer på BBO skifter fra og med 19.mai, navn til "Pairs Aasane BK Sommerbridge". Jeg har fått flere henvendelser om at turneringene bør hete "Sommerbridge" og ikke "Klubbkveld". Jeg har ingen prinsipielle motforestillinger, og endrer derfor navnet. Man kan fremdeles søke etter "Aasane" i feltet øverst i listen over turneringer. Eller man kan søke på vår klubbbruker: "vNBF1497"

I tillegg har jeg gleden av å kunne meddele at NBF har fått gjennomslag for at BBO bør opprette en turneringsform som minner mer om Howell. Dette er nå implementert, testet ut og dømt OK. Vi i Åsane BK liker godt å prøve nye ting (å joda!), så dette tar vi i bruk sporenstreks. Den 19. mai er dermed også dato for vår første Howell turnering på BBO. Dette forutsetter selvsagt at det ikke blir oppdaget store mangler i opplegget innen den tid. Dermed skulle det være slutt på at man møter samme par flere ganger i løpet av kvelden. 

Jeg gjentar: Innbydelse til Sommebridge

Nytt navn og bedre innhold

Les mer...

Spill fra BBO - onsdag

24.06.2020 23:55

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Det gjenstår kun en kamp i kvalifiseringen før MAJ ALT INVITATIONAL skal avgjøres via kvartfinale, semifinale og finale. Før den siste kampen ser det mørkt ut for lagene med norske spillere. DE BOTTON har vel kanskje en teoretisk sjanse til å bli på topp-8, men i praksis vil nok sluttspillet gå uten norske spillere.

Det norske damelandslaget har fått kjørt seg i det sterke feltet, men de har fått til flere gode kamper. I runde 9 mot engelske BLACK ble de fullstendig feid av banen. De norske damene ble dog litt urettferdig behandlet i den kampen da to slemmer som var avhengige av at ruter konge satt i saksen ble meldt av BLACK. Finessene gikk bra, og om begge finessene hadde røket ville det gitt over 40 IMP motsatt vei! NORWAY LADIES kom imidlertid sterkt tilbake mot MELTZER i neste kamp. Det så lenge ut til å kunne bli norsk storseier, men dessverre ble det en svak avslutning. Til tross for 0-25 på de tre siste spillene ble det seier med 10 IMP. Vi tar med et spill fra gladperioden i den kampen, men først litt om en fargekombinasjon fra et spill som ble fortalt i et innlegg i går.

For en tid siden ble en fargekombinasjoner omtrent som denne diskutert her i bloggen:

Den fargen vi gjennomgikk da var enda tettere, absolutt "alt" utenom kongen og knekten. Det ble reflektert rundt hva som er beste måte å spille fargen på for fire stikk, forutsatt at det er overganger osv., teoretisk sett. I praksis er det imidlertid flere hensyn å ta enn matematikken!

Med den kombinasjonen som oppstod i onsdagens kamp mangler åtteren og syveren for å gjøre fargen helt tett. Om fargen er helt potte tett (unntatt de to honnørene) vil for eksempel single honnører ikke være et poeng. I spillet som ble presentert i går hvor det tidlig så ut som om hjerteren helst burde løses for fire stikk var det naturlig å starte med hjerter ess og mer hjerter. Begge følger med småkort i første runde, og idet det spilles mot Q-10 fjerde gjenværende følger nord med nok en liten hjerter. Damen eller tieren? 

Hvis hjerteren sitter 3-3 og de har hver sin honnør er det 50-50 hvis du ikke har noen informasjon. Det kan like godt være riktig å spille på kongen hos nord (forlange damen fra øst) som knekten (ta finessen). Så la oss se bort fra 3-3 sitsene hvor det er hipp som happ. Hva om det sitter 4-2?

La oss si du etter esset og liten mot øst legger tieren og nord har fire hjerter. Hvis tieren da drar kongen så det slik ut fra start:

Finessen lyktes, men det hjelper ikke for å få fire stikk i fargen. Du får nok en hjertertaper uansett til nords gjenværende knekt dobbel. Hva om vi bytter plass for knekten og kongen? Da ser det altså slik ut fra start:

Dette er sitsen som gjør at det er bedre sjanse å forlange damen i fargens andre runde, akkurat hva Sælensminde gjorde i den 3NT-kontrakten som ble fortalt hvor han vant ni stikk mens Brogeland-Sælensminde betet 3NT på spektakulært vis.

I runde 9 måtte ved noen få bord denne kløverfargen spilles for kun en taper:

Forskjellen er selvsagt at nieren mangler. Men idet esset spilles kommer nieren på fra syd. Da er det liksom blitt samme fargekombinasjon som den hjerteren vi nettopp gikk gjennom. Det er klart at syd godt kan ha lagt nieren fra for eksempel K-9-x, men at han har J-9 eller K-9 dobbel er ganske sannsynlig. Da blir det to tapere selv om du legger tieren og finessen for såvidt går bra om syd har K-9 dobbel, for nord får en stopper til med knekten fjerde fra start. Men om syd har J-9 dobbel blir det full uttelling ved å forlange damen i fargens andre runde. Så det blir nok den beste måten å spille fargen på om det ikke finnes annen informasjon.

Slik så hele spillet ut:

Spillet var ganske dramatisk i De BOTTON sin kamp mot ZELIGMAN. For lag De Botton havnet Malinowski (vest) i en nokså skummel 6 hjerterkontrakt! Det kom trumf ut. Malinowski behøvde ikke kløveren, men hjerteren måtte sitte 3-3 siden det jo var trumffargen. Han vant trumfutspillet og spilte ruter til esset, spar til kongen, liten ruter til stjeling (han visste ikke at ruteren gikk av seg selv) og så to ganger trumf til. Fru Fortuna var på han og Janet De Botton sin side, hjerteren satt 3-3 og det ble +1430 til bokføring!

Ved det andre bordet havnet Ø/V i 6 kløver. Der var det ingen tapere utenom trumffargen, men den var jo nokså usikker. Spillefører tok for kløver ess og noterte at nieren falt fra syd. Så liten kløver mot øst og...damen! Idet knekten falt var det bare å presse ut kløver konge, +1370 og 2 IMP til De BOTTON.

Bodil Øigarden-Liv Marit Grude kom i den mye bedre kontrakten 6NT hvor det var tolv tolv toppstikk slik det satt, +1440. Ved det andre bordet stoppet MELTZER sitt Ø/V par i 4NT, 13 IMP til Norge.  

UKE20

 

Meldeprøve.

 Har du et godt meldesystem,, som kan gi muligheter for å utveksle konstruktive opplysninger under veis når dere melder, vil dere ha et flott forsprang. Dere kan avdekke svakheter og få vist kontroller som gjør at man med stor grad av sikkerhet finner fram til rett valør og nivå for sluttkontrakt.

 Et eksempel fra NBF- turneringene på BBO, der Syd var giver i ugunstig sone, men som Øst- Vest får dere melde uforstyrret ganske lenge. Hvordan ville ditt par meldt?

Sp K86                                sp A52

Hj D9752                            hj -

Ru KD65                             ru AJ92

Kl K                                      kl ADJ875

 Med åpne kort er det relativt enkelt å se at her er 7 ruter nærmest ubetelig. Man trenger trumfen fordelt ikke verre enn 4-1 imot og da vil en stjeling av hjerter gi 13 stikk hvis kløveren max er 4-2 imot. Det er det gode odds for. Men hvordan nå fram? Vest åpner naturlig med 1 hjerter, og Øst som er renons i makkers 5+ farge, men har meget sterk svarhånd vil melde 2 kløver. Vest har opplagt gjenmelding 2 ruter men så er det veien videre?

Magnus Larssen (V) som tilfeldig (sub) fikk spille med Tor Erik Løhre for første gang hadde stort sett bare avtalt å bruke 2/1 (2 over 1) systemet og der er svar 2 kløver utgangskrav. Dermed kunne Løhre gjenmelde 3 ruter og vise 4- kort støtte uten åm stresse med hopp. Larssen hadde ikke ambisjoner ut over utgang og 3 NT som han nå meldte var forslag til kontrakt. Men Øst ville selvsagt mer, han sleminviterte med 4 ruter og nå startet serie kontroll bud med 4 spar fra Vest. Han har da benektet 1. og 2. kontroll i hjerter noe som Øst bare så som fordel. 4 NT fra Øst var 5-ess Blackwood og svar 5 ruter fra Vest viste 1 eller 4 key card. Øst visste nå at makker hadde ru K. Men hva med trumf dame? Det er et viktig nøkkelkort. Og her var 5 hj- bud fra Øst spørsmål til Vest om han hadde trumfdamen. Syd doblet 5 hj, men svarene blir upåvirket av det. Det meldes som ved uforstyrret, uten damen skal trumf på billigste nivå , altså 6 ruter, meldes, men er damen på plass kan 5 NT bekrefte det men også ekte umeldt konge vises ved bud i den fargen. Magnus kunne derfor melde 6 kløver og nå hadde Løhre egentlig bare et rent opptellings- oppdrag. 7 ruter, ingen tapere med sp K+ ru KD+ kl K i Vest og trolig mer enn nok spille stikk. Syd hadde sp DJ3- hj AKJ3- Ru 108- kl 10962 doblet på ny, men det ble bare ekstra konfekt å hent hjem. Et annet par meldte den vakre storeslemmen. Ville dere klart det?

 

Åpne for bridgespilling i eget lokale igjen?

 Myndighetene har nå løst opp på tidligere strenge begrensninger for samlinger. Smittevernreglene skal følges men max 1 meter distanse mellom de som møtes og et max antall av 50 personer til stede. Det med distanse blir problematisk ved bbridgespilling, for i de fleste spillelokalene brukes spillbord som er med kvadrakisk flate 80x 80 cm  Er 4 spillere samlet rundt bordet er det ikke 1 meter mellom hver, kanskje mellom makker og deg, men ikke mellom deg og begge motspillerne. Noen spillelokaler har avlange bord og da er muligens avstands kravene mulig å innfri, men på langsidene må nok spillerne trekke seg endel ut fra bordkanten sin. Så er det bordfleter, stoler, meldebokser og kort som er til felles bruk i løpet av kvelden. Tilgjengelig desinfeksjon dette og for hender, må i flittig bruk og etter rundene må man ikke samles tett i f.eks. røkesone. Å følge turneringsleders klare beskjed om bytting til ny runde, rense der og ellers være forsiktige hele tiden er obligatorisk. De i risiko grupper må selv avgjøre om de kan delta men ingen med karantene eller uvelhet for dagen kan delta. Så får vi se når normale tilstander igjen er nådd. Forbund og krets gir tilrådninger som vi følger.

 Noen klubber har spillelokaler og utstyr der som lettere muliggjør snarlig reåpning, andre må nok vente så lenge, men vi håper på normalitet og mulighet for vanlig praksis igjen. Det gjelder mest å holde ut!

 

Åpne tynt eller ikke?

 Med svak honørstyrke kan det like vel være aktuelt å åpne. Tradisjonelt har man «åpnet tynt» i 3. hånd særlig hvis soneforholdene har vært gunstige eller like men unngått det i ugunstige soneforhold. Åpner man tyne er det ofte at motparten da slipper innpå med en innmelding de ikke kunne få vist ellers fordi de ikke har åpning god nok selv. Det kan slå uheldig ut å slippe dem billig innpå, de kan da enklere presse oss opp mer enn kortene holder, og beter gir sjelden god score. Det er langt fra ren honørstyrke alene som betyr mest når håndens kvalitet skal bedømmes. Fordelingsmønster, om man har lengde i majorfarge o.l. betyr mye. Er det 11 hp men 2-3 av dem er knekter er håndens spilleverdi ganske begrenset i forhold til 11 hp med f.eks. 5-3-4-1 i fordeling og 2 ess og en konge. Dette spesielt om mesteparten av honørstyrken er i langfarger. En annen ting er om man har en grei gjenmelding om makker er positiv og svarer med et bud som er rundekrav.

 Kan illustrere senere men presiserer to viktige regler, 15- regelen og 20- regelen som er viktig veiledning når man bedømmer åpning eller pass med en tynn hånd.

 15- regelen går ut på å telle sammen antall rene honørpoeng og antall spar. Kommer man da minst opp i 15 bør man åpne i siste hånd! Legg merke til trygghet å ha en del i lengde og styrke i spar, var det hjerter er det ikke fullt så bra for da kan kanskje motparten komme innpå med sparmelding.

20- regelen går ut på å beregne sum av kort i de to lengste fargene og i tillegg honørstyrken. Blir den minst 20 regnes hånden normalt å være god nok for å åpne med.Detnern spesielt in3. hånd 20-regelen anvendes.

 

Kjempe eller avvente?

 Sommerbridgen på BBO i Sarpsborg BK torsdag ble spesiell. Å spiller Howell, da er det forflytning etter en fast plan hele kvelden, var avtalt og godt mottatt, men med 2 spill pr runde og 26 i alt møter man mange. Det ble imidlertid klikk i dette så vi startet med 1 spill/ runde og turneringsleder kunne ikke få endret dette uten å opprette ny turnering med ny avgift. Det ble da bestemt å spille 27 runder, 1 spill mot hvert par, men det gikk i hop siden 34 par var med! Og spillerne opptrådte rutinert, rundetid på 7 minutter holt og total spilletid ble dermed som normalt.

 I et spill mot Birgit Haug (Nord)- Terje Haug (Syd) hadde vi som Ø-V gode kort, men motparten hadde god fordeling og var utenfor faresone de også

                              Sp AD532

                              Hj A74

                              RuAK9

                              Kl 732

Sp K109                              sp 6

Hj KD9852                         hj J106

Ru K3                                  ru J65

Kl K8                                   kl ADJ1054

                              Sp J874

                              Hj 3

                              Ru D108742

                              Kl 95

. Arne Marthinussen (V) åpnet med 1 hjerter, Birgit gikk innpå med 1 spar og jeg hadde til nød til støtte 3 hjerter (10-12 poeng). Fordelingen var jo bra. Terje passet, men Marthinussen la på til utgang,. Etter to ganger pass skulle så Terje avslutte. Hva ville du gjort? Ved de fleste bordene fikk Vest spille utgang i hjerter og den kan ikke betes. Kløverfargen gir nok avsast av 3.taper i kløver og Syd kommer jo ikke inn. 420- 450 var vanlig, med 10 stikk ga det 71,9% i score til Ø-V.

 Men her valgte Syd å kjempe med 4 spar! Da hadde ikke vi mer enn å doble i håp om 3 bet. Hj J ut gikk til esset og Nord kunne stjele ny hjerter, returnere til ru A og stjele sin siste hjerter. Deretter kunne trumfen fiskes så Vest bare fikk ett stikk der. Men stikk for ru K og to i kløver kunne ikke Nord unngå. Vi fikk dermed inn 300, men det ga oss bare 40,6 i score. Vellykket stamp med andre ord! Vi gratulerte dem med den. 

 

Fredrikstad BK/Namsos BK- sommerbridge på BBO, 38 par, M= 50%

1.Wenche og Erik Solberg 66,30%

2.Thore Uttisrud- Morten Iversen 61,47%

3.Unni og Jan Mikkelsen 61,32%

4.Åsmund Stokkeland- Sverre Johnsen 60.70%

5.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 60,12%

6.Holmbakken- Chris Andre Løften 59,40%

7.Kjerstin Granstedt- Jan Olof Granstedt 58,58%

8.Jan Steinar Muydland- Kurt Ellingsen 57,94%

9.Marianne Kreutz- Robin Watson 56,13%

10.Knut Molander- Per Rømoen 55,73%

11.Erna Lervik- Arnt Åge Rian 55,51%

12.John Saur- Pål Arne Mediå 54,93%

13.Roar Johansen- Svein Grimstad 53,97%

14.Egil Hansen- Jørn Johansen +53,91%

15.Olav Hjerkinn- Rolf Normann Hansen 53,38%

16.Johan Wedeen- Magnus Larssen 52,88%

17.Finn Brentebråten- Halgeir Lunde 52,72%

18.Arne Jordestedt- Flemming Johnsen 52,53%

19.Lars Helgesen- Tom Gjøs 51,44%

20.Gøte Bertelsen- Rolf Thorsen 50,28%

 

Sarpsborg BK, sommerbridge 14/5, 34 par, M= n50%

1.FRløtt- Sylten 59,64%

2. Finn Brentebråten- Halgeir Lunde 58,33&

3.Hua- Doe (utland) 58,14%

4.Althe- Bråteng 57,97%

5.Jens H. Gundersen- Kurt Ellingsen 56,89%

6.Knut Molander- Atle Evensen 56,55%

7.Øystein Moræus- Cato Andersen 56,52%

8.Lars Helgesen- Tom Gjøs 54,35%

9.Svein Grimstad- Per Rømoen 53,96%

10.Rune3 Johansen- Stein Øren 53,52%

11.Lars Mosby- Thor Kjennbakken 53,11%

12.Elisabeth Sjldal- Sofie Sjødal 52,56%

13.Egil Hansen- Jørn Johansen 51,34%

14.Gorm Norstad- Magnus Larssen 51,03

15.Arne Marthinussen- Tore Farbrot 50,37%

VI STARTER OPP IGJEN TIL TIRSDAG DEN 19 MAI.

15.05.2020

 Hvis alle som har gitt beskje at de vil starte opp igjen kommer,så blir vi minst 4 bord til tirsdag.

Ta kontakt med makkeren din for og avtale.

Vi starter til samme tid 18.30 men fint hvis dere kommer litt tidligere for alle må ikke komme på en gang.

Gleder meg veldig til og se dere igjen

Stig.

VI STARTER OPP IGJEN TIL TIRSDAG DEN 19 MAI.

Klart for semifinaler i "Den uheldige engerdøl"

25.06.2020

"Den uheldige engerdøl" har i dag nådd semifinalene! "Ruter 7" vant overlegent seriespillet, mens "Pål Stefanz" var en minst like klar nummer to. Etter disse var det tettere, men "Tolga med en grøndøl" og "Kjøttkværna" var de to neste som kom til semifinalene. Som beste lag fra seriespillet kunne "Ruter 7" velge motstander blant nr. 3 og 4 til semi-finalen, og disse valgte "Kjøttkværna" (nr. 4 fra serien). "Ruter 7" og "Pål Stefanz" drar også med seg 0,1IMP i fordel slik at semifinalen ikke vil ende uavgjort.

"Ruter 7" og "Kjøttkværna" møtes i dag, 25.06 kl. 2000.

"Pål Stefanz" og "Tolga med en grøndøl" møtes tirsdag 30.06 kl. 2000.

Tvitvi til semifinalistene!

Klart for semifinaler i "Den uheldige engerdøl"

« Forrige Neste » 1... 5763 5764 5765 5766 5767 5768 5769 5770 5771 5772 5773 5774 5775 5776 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer