Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120199 treff

DAGENS SPILL 10.4.

10.04.2020 03:54

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Her er en spilleprøve som kanskje ikke er alt for komplisert, men vest ved det ene bordet rotet seg vekk da spillet forekom i eliteturneringen ALT INTERNATIONAL på BBO.

Spillet er hentet fra grunnspillets kamp mellom MILNER (USA) og De BOTTON (England/Norge). Det var sponseren for det amerikanske laget som førte kortene i 7 hjerter (vest) uten at motparten hadde meldt noe som helst.

Nord spilte ut kløver som ble vunnet med esset. SPILLEPLAN?

Den enkleste måten å vinne denne kontakten på er antagelig å spille god sparfargen. Det kan bli vanskelig hvis den sitter 5-1. Uten å ha fundert alt for lenge på det her har jeg kommet til at dette må være en bra plan:

Stikk med kløver ess. Spill hjerter 3 til tieren og ta A-K i spar fulgt av spar som trumfes med esset. Hvis sparfargen sitter 3-3 kan du nå ta ut trumfen, om nødvendig i fire runder - hånden (vests kort) står!

Hvis sparfargen ikke er godspilt etter dette må mer til. Da må du komme deg over til vest for å trumfe en spar til. Du kan stikke over den nest siste hjerteren med kongen, stjele en spar, så stjele en kløver til hånden for å ta ut trumfen. Sitter spar 4-2 må trumfen sitte 3-2 etter den spilleføringen. Det kan være det er andre interessante spilleplaner (for eksempel satse på ruteren?) som muligens kan gi bra sjanser her, men å spille som beskrevet gir veldig bra muligheter. Og det ville enkelt gitt tretten stikk slik det satt:

Merk at Sabine Auken hoppet inn med 3 kløver som nord, mens som allerede nevnt nord ikke meldte i det hele tatt ved det andre bordet.

Hoftaniska tok en tøff, men grei sats da han over vests 3 hjerter smalt til med 7 hjerter. Det kom trumf ut ved det bordet. Thomas stakk på hånden og simpelthen godspilte sparfargen med en stjeling. Like etterpå noterte han +2210.

Millner fikk altså kløver ut mot sin storeslem. Da vant han med esset og trumfet en kløver før han satte i gang med sparefargen. Idet han trumfet spar hos øst var han blitt farlig kort i trumf, for han hadde nå 3-3 tilpasning og syd satt med fire trumf. Etter en sparstjeling som godspilte fargen var han plutselig avhengig av 3-2 i trumf. Han tok to runder, og så kollapset det hele - to bet!

Plus 200 var sammen med 2210 verd uvanlige 20 IMP for de BOTTON. Amerikanerne vant likevel akkurat den kampen, men det er De Botton som skal spille finale på fredag mot lag STREET.  

 

 

Testturnering på BBO onsdag 18/3

16.03.2020

De fleste av oss savner vel vår kjære hobby bridge, som vi fysisk har måttet suspendere pga Koronaen.  Nå skal vi forsøke å kompensere for dette ved å tilby turnering via BBO, der Jon Ivar har stilt seg til rådighet som turneringsleder. Det første forsøkt på å få til dette vil finne sted førstkommende onsdag 18. mars klokken 1800. Av kapasitetshensyn tas det sikte på å begrense antall bord for å gjennomgå en testfase og se hvordan det fungerer og heller utvide adgangen for flere når vi ser om prøvefasen faller heldig ut. De av dere som ønsker å bli med på dette eksperimentet kan sende sitt BBO-nickname til John Ivar. De som ikke har noe nickname ennå, kan gjennomgå bruksanvisningen som for noen dager siden ble sendt ut av vår kretsformann Tor Orsteen, den ligger nedenfor her med litt tilpasning.

De som har BBO-navn og ønsker å delta kan sende det til Jon Ivar, eller sende det når dere har registrert dere. Følg denne linken for å komme i gang: https://www.bridgebase.com/  her kan du logge deg inn (medlemmer) eller registrere deg ved å trykke på login/register. Mitt BBO-navn er oymaur, men jeg har ikke vært aktiv på lenge så jeg er selv litt rusten på dette, så kanskje Jon Ivar sender en nærmere informasjon om hva turneringen skal hete og videre framgangsmåte etc?

Mvh Øystein

Da kommer du inn på "Register". Nå er det to muligheter:

1: Du har avtalt å spille med en makker. Sjekk at makker er pålogga.

Skriv inn makkers brukernavn og trykk "Invite".

2: Du har ikke makker. Velg "Partnership Desk" (makkertorg). Her kan du registrere deg eller invitere en som allerede har registrert seg til å spille med deg.

NB! Det er sånn påmelding foregår på BBO, det er ikke turneringsleder som melder på.

Det er umulig å begå feil som revoke og utspill fra feil hand. Det er den som melder som alerterer og forklarer meldinga. Bare motparten ser forklaringa.

Du skriver meldinger til de andre på linja helt nederst i skjermbilde.

De fleste meldinger skriver du til bordet (velg Table og ikke Tournament). Si "Hei" når første spillet i runda starter. Og som på

klubbkvelder: Spill først og prat etterpå. Turneringa er klokka, så vent til etter siste spill i runda med prating.

 Under "PLAY OR WATCH BRIDGE" velger du "Competitive".

I neste skjermbilde velger du "Free Tournaments".

Her vil Jon Ivar gi turneringen et navn som du melder deg på.

Klikk på turneringa.

Testturnering på BBO onsdag 18/3

"Sitt" på skulderen til Boye Brogeland når han spiller bridge

Klubbkvelder på BBO

16.03.2020

 Vi har fått invitasjon til å ha klubbkveld på BBO sammen med Hadelandsklubbene

Klubbkvelder på BBO

Les mer...

BBO

10.04.2020

Vi har kommet godt i gang med BBO hos oss, og etter første ”testen” mandag 30. mars åpner vi nå for alle som gjerne vil spille BBO hos oss. Vi starter kl. 1800, spiller 21 spill og er ferdig ca 2045, og vi spiller hver mandag framover – også 2. påskedag så sant vi er 6 bord eller mer.

Det koster kr. 60 å spille hos oss, og regning med vårt bankgironummer kommer i slutten av måneden. Vi premierer med gavekort på Polet a kr. 150 til 1., 2. midten og en av de siste 5 plassene - de kommer også i slutten av måneden. For å få premie må man ha vært med 3 av 4 mandager.

Vi vil gjerne ha nicknamet ditt på forhånd – send det til tuppemor1@gmail.com. Pluss medlnr og klubb. De som ikke har nickname, går inn på bridgebase.com og registrerer seg. Vi kan forklare mer etter det – ta kontakt.

Velkommen til å spille hos oss!

BBO

Jessheim BK på BBO

16.03.2020

Vi har tenkt å få til klubbturneringer på BBO.

Det er et stykke fram til dette er klart.

Når det blir klart vil det bli lagt ut opplysninger om dette her.

I mellomtida må de spillerne som er interessert i å delta på en eller flere av disse turneringene sende sitt BBO brukernavn (nick) til bk.jessheim@gmail.com.

Vi vil ikke at "hele verden" skal kunne delta, men spillere fra våre naboklubber må gjerne melde seg på.

Jessheim BK på BBO

HOFTANISKA og CHARLSEN til topps i ALT INTERNATIONAL!

10.04.2020 22:30

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Det engelsk-norske laget De Botton vant finalen i ALT INTERNATIONAL, den internasjonale lagturneringen som ble spilt på BBO denne uken. De slo lag STREET med 38 IMP i kampen som gikk over tre sett x 12 spill. 

I tillegg til Thor Erik og Thomas regner jo vi nordmenn (når det passer slik...) Artur Malinowski som nordmann også . De andre på vinnerlaget var Janet De Botton, Alexander Hydes og Jason Hackett, alle fra England.

Vi tar med noen fine spill fra kampen.

Her var Hoftaniska i 4 hjerter etter at Charlsen valgte en god melding (4H) da han ble presset til å melde over 3 spar. Det ble samme kontrakt ved det andre bordet.

Singel ruter kom ut ved begge bord, liten fra syd, vest la syveren og damen vant stikket. Thor Erik tok for A-K i kløver og spilte hjerter 10. Øst stakk med kongen og underspilte pent A-Q i spar til vests konge. Derfra kom ruter konge som presset ut esset mens øst kunne trumfe. Men så var det slutt. Øst prøvde spar ess som nord sjal, så trumf til damen. Siden trumfen nå var ute fikk "Hoffa" kastet begge sine rutere på kløver, +420.

Ved det andre bordet tok nord kun en kløverhonnør før han spilte ruter ess. Da stjal øst og skiftet til trumf. Dermed var det helt farvel til syds kort, kløver ess blokkerte. Det ble en bet med to rutertapere og en trumftaper (kongen) i tillegg til den lille trumfen øst hadde vunnet stikk for. Med en bet ved det bordet var det 10 IMP til De Botton.

Noe senere kom et spill som ligner mest på en ren henrettelse utført av Hoftaniska-Charlsen.

Da Charlsen doblet 3NT var det opplagt han hadde spar bak bordets første meldte farge siden han doblet, for ellers ville han meldt et eller annet tidligere, for han må jo ha gode kort. I slike situasjoner er det ofte riktig å spille ut sitt høyeste kort i den fargen makker ber om utspill, og nettopp det gjorde Hoftaniska.: spar knekt! Det fikk en nydelig effekt.

Det gikk spar knekt, konge ess før Charlsen skiftet til hjerter 8 (invitt inni spillet). Vest la damen stukket med nords konge. Spar 9 ble spilt derfra til tieren og damen. Østs syver er en slags stopper fortsatt, men syd spilte ikke mer spar. Han hadde jo full kontroll på beten med ruter ess og sparstikket sitt, så han spilte mer hjerter som vest stakk med esset. Så la han ned kløver konge og kløver knekt som ble dekket med damen og esset. Nord har kløverstopper med 9-x, men det er en finessekombinasjon i fargen hos øst (10-8) hvis vest kan få komme inn. Spillefører forsøkte ruter fra bordet. Charlsen stakk med esset og spilte hjerter til Hoftaniska som tok to hjerterstikk før han spilte spar. Nå hadde de norske paret en sjelden sparfinesse i motspill, syds 8-4 over østs 7-2! Med to sparstikk til endte blodbadet med fire doblede i faresonen, +1100!

Spillefører kunne sluppet billigere om han hadde spilt kløver knekt i fargens første runde. Da har han inntak på kongen om nord dekker, og får fatt i fem kløverstikk. Det blir likevel tre bet etter å ha tatt ett stikk i hjerter og fem i kløver, men da han ikke fant kløverspillet ble det altså enda verre. 

Ved det andre bordet doblet også syd 3 grand, men nord spilte ut spar 2. Etter liten fra øst var det vanskelig for syd å legge åtteren. Han brukte damen. Kontrakten var jo nokså håpløs uansett. N/S fikk tak i to bet, +500 som de sikkert ikke var så misfornøyde med det selv om de så de kunne ha fått mer. Men +500 var for lite, og spillet ga 12 IMP til lag De Botton.

 

Turneringer på BBO

16.03.2020

Fikk denne fra Kurt Ove i dag:

Båsmo BK arrangerer klubbkvelder på BBO alle torsdager fra og med 19. Mars, så lenge det er stopp i den ordinære spillingen. Spillingen er åpen for alle spillere fra Helgeland.

24 spill med spillestart kl 18.00.

Det rapporteres til NBF, slik at det deles ut klubbpoeng, og kveldene inngår i handicap-beregningen. 

For å være med må du melde inn ditt bbo-nick til meg. Enten på mail, kurtove@hotmail.com  eller på sms til 90666041.

Turneringsavgiften er kr 60,- pr kveld, som betales på vipps til 75848 eller bankinnbet til 4750 54 43434. Du kan betale for flere kvelder samlet. Medlemmer av Båsmo BK, som har betalt Støm-medlemskap, skal ikke betale. Juniorer som er skoleelever spiller gratis.

Det blir premiering for beste sammenlagtresultat hver 5. Kveld, hvor de 4 beste res. teller. Premiering også for handicapresultat. Premieringen gis til enkeltpersoner, slik at du kan spille med ulike makkere.

Om du mangler makker, så kan du finne en på makkertorget.

Hjertelig velkommen.

 

Jeg prøver også å få til turneringer på tirsdager. Nick på BBO kan også sendes meg. Kurt Ove og jeg holder hverandre oppdatert med Nick.

Mvh Morten

Turneringer på BBO

DAGENS (mot)SPILL, 11.4.

11.04.2020 10:21

4959 Geir Olav Tislevoll

Tags:

Dette spillet er hentet fra lagturneringen på BBO denne uken.

MOTSPILLER (NORD)

                                                                           BLINDEMANN (ØST)

Hoftaniska skulle spille motspill mot 4 spar etter at vest hadde vist en sterk 2NT (20-22), og på østs 3 kløver (Puppet Stayman) viste han femkorts spar.

Hjerter ess ble utspillet, og syd fulgte med åtteren, vest med femmeren.

Hva tror du om dette?

Det er klart at slike situasjoner handler endel om avtaler. De fleste i Norge spiller med lavt kort som styrke. Det er dessuten ganske vanlig å bruke det slik at mot fargekontrakt kan man legge styrke på ess-utspill fra dobbelton for å få fortsettelse med kongen og en til, dette selvsagt for å få en stjeling. Styrkekast i den metoden betyr i slike situasjoner ikke at man er sterk i fargen, men at man ønsker fortsettelse!

Åtteren er ikke et lite kort, sider du?

Bør du derfor skifte til en annen farge, og i så fall til hvilken farge?

Å skifte til sin single kløver er vel en mulighet, kanskje?

Du kan regne deg frem til at makker har kun 4-5 poeng. Det kan kanskje være kløver ess, eller trumfesset? I så fall er kløverskift bra!

Tilbake til hvordan hjerteren trolig ser ut her. Makker la altså åtteren, ikke akkurat et lite kort. Vel, det er ikke slik at det er størrelsen på kortet som spiller rolle, men rekkefølgen man legger kortene i er avgjørende. Lav-høy betyr «fortsett», uavhengig av hvor store kort det er!

Husk av vi kan av og til ha fått utlevert kort som ikke passer helt til signalsystemet vårt. Det du bør gjøre når makker legger et sånt mellomstort kort er å se på hva som mangler. Her mangler Q-10-7. Det betyr at om makker har tre hjerter kan han ha Q87. Han ville i så fall normalt ikke lagt åtteren, men styrkekast med sin laveste, syveren. Han kan også ha Q108, i så fall har han lagt styrke! En annen mulig sits er at syd har 1087, men da burde han lagt tieren som et tydelig svakhetskast, for nord kan sett fra syds synsvinkel godt ha AKJx for eksempel. Da har vi (om syd har 10xx og nord AKJx) tre hjerterstikk med hjerter gjennom spilleførers dame-x-x senere.

Med tre eller flere små legger vi så tydelig svakhet som mulig.

Hvis nord tenker gjennom dette er det (med kun ett skjult kort mindre enn åtteren) en bra sjanse for at makkers hjerter 8 faktisk er styrkekast!

Du kan jo ta for hjerter konge og fortsatt skifte farge, for vest har ikke singel hjerter.

Dette var ikke noe vanskelig motspill for et par av Hoftaniska-Charlsen sitt kaliber. Førstnevnte spilte hjerter konge i andre stikk. Slik så hele spillet ut:

Idet Charlsen fulgte med hjerter 10 i andre stikk hadde han lagt styrke, lav-høy! Hoftaniska spilte en tredje runde hjerter stjålet av syd fulgt av ruter ess som var beten.

Om nord skifter farge går det bra om han spiller ruter i andre stikk. Syd vinner med esset og skifter tilbake til hjerter og de får fire stikk i rødfargene. Men ruterskift kan bli fatalt om syd ikke har ruter ess, og spesielt om han faktisk har kløver ess.

Husk at et mellomstort kort ikke behøver å være svakhetskast! Tenk alltid gjennom hva som mangler i fargen. Det kan godt hende du oppdager at det var annerledes enn du først tenkte. Det er viktig å være klar over dette, for ikke sjelden har vi fått utlevert kort som ikke er perfekte kort for signalsystemet vårt. Det kan være om bruker lavt som styrke og ønsker å legge styrke, men bare har mellomstore kort. Men det kan like gjerne være når vi har bare småkort, men likevel ønsker å legge styrke, men så bruker vi høyt som styrkekast (for eksempel på et ess i utspill mot fargekontrakt hvor vi har 3-2 dobbel og ønsker kongen og en til så vi kan stjele).

Siden syd har en kløverstopper går det kanskje bra i dette spillet å skifte til kløver i andre stikk, men spillefører har i så fall en sjanse. Han må vinne med kløver ess, ta kun to runder trumf og gjemme en honnør hos øst til senere. Så tas vests andre kløverhonnør. Hvis kløver sitter 3-2 tas forsvarets siste trumf ut, så alle kløverstikkene. Her sitter kløver 4-1, men en liten ekstra sjanse slår inn. Nord med singel kløver har nemlig ikke den siste trumfen! Spillefører kan da spille kløver til damen, trumfe en kløver og spille trumf til damen hos øst. Der ligger ett godspilt kløverstikk som gir avkast for en hjerter. Forsvaret får etter den utviklingen kun ett stikk i hjerter og ett i ruter i tillegg til hjerterstikket i starten. Hvis den andre kløveren blir trumfet etter to runder trumf vil du gå bet selv om du tar tre runder trumf, for kløveren kan ikke godspilles og hentes uten inntak til øst. Du vil i så fall tape ett stikk i ruter og tre i hjerter.

Ved det andre bordet spilte vest 3NT. Nord spilte ut stor hjerter. Nå er det to bet om nord skifter til ruter. Syd vinner med esset, og hjerter gjennom gjør at forsvaret får fem hjerterstikk pluss ruter ess. Nord fant imidlertid ikke det motspillet. Han dengte ned den andre store hjerteren i håp om damen dobbel hos vest, men da stod 3NT!

Bridge på BBO for Haga og Aurskog BK

16.03.2020

Mens corona-restriksjoner pågår spiller vi mandager på BridgeBase Online (BBO) kl. 1800. Kun forhåndsgodkjente spillere, fortrinnsvis fra NBF Romerike og Glåmdal krets. For liste over spillere som kan delta, klikk på "les mer" nedenfor. Er du ikke på lista, men ønsker å delta, send sms til Dag Håvard Skogholt 90 88 82 86 eller e-post daghskog@gmail.com med navn, spillernummer og BBO-nick. Turneringene rapporteres til NBF via Ruter. Pris for spilling 30 kr, som vippses til 90 88 82 86 før eller i løpet av spillingen. 

Bridge på BBO for Haga og Aurskog BK

Les mer...

« Forrige Neste » 1... 5733 5734 5735 5736 5737 5738 5739 5740 5741 5742 5743 5744 5745 5746 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer