15.03.2020 21:52
4959 Geir Olav Tislevoll
Tags:
I Cape Town, Sør Afrika spilles South African Bridge Congress 2020, og i lagturneringen ble det seier for et norsk lag bestående av Leif Erik Stabell, Tolle Stabell, Jan Mikkelsen og Sverre Johnsen.
Mikkelsen, 2 x Stabell og Johnsen gikk helt til topps! (I midten bridgepresidenten James Clark)
Her er et spill som sakses fra bulletinen. Det inneholder et fint lite tempopoeng, det som må gjøres må gjøres i riktig rekkefølge.
N/S har altså klatret til 4 spar og vest spiller ut kløverhonnør og tar den andre med det samme. I første kløverrunde legger øst svakhet. Hva det andre kortet han følger med betyr kan sikkert være litt avtalespørsmål. Noen legger bare fordeling fra gjenværende, men i en slik situasjon er det trolig bedre å bruke Lavinthal (farveskiftsignal) da vest i denne situasjonen så godt som alltid skal skifte til en ny farge i stikk 3 (etter svakhet fra makkeren). Da kan det være godt med litt hjelp.
Hvis øst har ruter ess bør selvsagt vest skifte til ruter, men hvis øst singaliserer at han tror hjerterskift er beste motspill bør vest skifte til hjerter for ikke å kanskje rulle opp makkerens ruterbeholdning. Med damen i hjerter "ser" øst at hjerterskift er greit, og han har jo ikke ruter ess.
La oss si vest finner det beste skiftet, til hjerter i tredje stikk. Spillefører en uungåelig hjertertaper så den hardmeldte utgangen er avhengig både av 3-2 sits i trumf og at ruteren kan spilles uten taper. Ruterfinessen må altså gå. Problemet er at fargen sitter 4-1. Derfor må ruterfinesse tas akkurat nå!
La oss si spillefører "glemmer" det at det kan sitte akkurat slik som det faktisk gjorde og starter med å ta ut trumfen i tre runder, den siste med bordets konge. Så ruter knekt. Den får løpe rundt, men da blir situasjonen i ruter denne:
Ruter knekt vant stikket, og nieren falt altså fra vest i første ruterrunde. Men nå hjelper ikke det da spillefører er inne hos nord for siste gang. Han kan ta en ruterfinesse til, men øst må fortsatt få for kongen da en tredje ruterfinesse ikke er mulig å ta lenger. Merk at det ikke hjelper spillefører å legge tieren under knekten, for da vil østs mellomstore ruter vokse og han får en sikker stopper. (bare prøv!)
Det utgjør forskjellen mellom en bet og vunnet utgang hvis spillefører tenker på denne mulig rutersitsen og tar en ruterfinesse med det samme idet han er inne på hjerter ess i tredje stikk. Det bør spilles ruter til tieren akkurat da, så tre runder trumf, og den tredje runden tas med bordets konge. Spillefører er nå også inne på bordet for siste gang, men etter dette ser ruterkombinasjonen slik ut:
At nieren falt var behagelig, og spillefører kan dra ruter knekt. Uansett hva øst gjør blir det null rutertapere. Dekker øst står spilleførers ruter (åtteren har blitt nøkkelkortet), og om øst ikke dekker vinner ruter knekt stikket. Så tas en tredje ruterfinesse, utgang til bokføring.
Mesterskapssiden for det Sør Afrikanske mesterskapet finner du her.
Påskebridge etter vanlig praksis er avlyst! Men:
Paaskebridge08.04.2020 kl.22.00 med 27 spill. Kr 60.-
VIPPS. 572278 eller Kto.nr. 1506.27.18495
Merk betalingen med BBO navn. Hvis du betaler for makker er det fint om du skriver begge navn.
Steinkjer BK med Steinar Hoff arrangerer.
09.04.2020 04:03
Lagturneringen ALT INTERNATIONAL pågår på BBO denne uken. Åtte inviterte, internasjonale lag deltar.
Etter to dagers spilling leder et polsk-nederlandsk lag (BLASS), mens laget med norsk innslag (Hoftaniska, Charlsen og Malinowski) ligger på 2.plass. Etter grunnspillet blir det semifinaler og finale.
Vi tar med et par spill fra gårsdagens spilling.
Vest ved det ene bordet var vest i 4 hjerter og fikk spar 8 i utspill fra nord. Nord hadde meldt ruter, og syd meldt spar.
Syd vant med spar ess og fortsatte fargen. Nord fulgte med syveren.
Med hvilken sparhonnør vinner du stikket, og hva blir fortsettelsen?
Spillefører stakk med spar konge i andre stikk og spilte hjerter til nieren fra nord, damen og esset. Derfra kom spar som nord trumfet med hjerter 10. Nord spilte deretter liten kløver. Jeg kan røpe at kontrakten nå står om hjertersitsen tippes.
Siden nord har fulgt med nieren og trumfet med tieren er det en mulig finesse hos vest med K-8, hvis syd har igjen J-x og nord er fri for trumf. Hvis det er riktig å ta den finessen satt syd med tre hjerter, A-J-x, og nord 10-9 dobbel fra start.
Alternativet er å spille hjerter konge som er riktig om nord startet med tre trumf, for siden han har trumfet en gang sitter i så fall de gjenværende trumfene 1-1.
Hva ville du gjort?
Spillefører stakk kløverskiftet med kongen og la ned hjerter konge. Slik satt det:
Dermed tapte spillefører tre (!) trumfstikk: ett til esset, en stjeling hos nord og til trumfknekten som sammen med spar ess ga en bet.
Var det feil spilt?
Slik han spilte ble det et ekkelt valg. Noen vil si spillefører burde tippet riktig, og de argumentere kanskje med såkalt «restricted choice»-teori. Idet nord trumfet sparen brukte han tieren. Hvis han hadde hatt J-10-9 fra start (hadde fulgt med nieren allerede), kunne han valgt å trumfe med knekten og beholdt tieren. Med 10-9 dobbel fra start hadde ikke nord noe valg i det han trumfet, han måtte trumfe med sin siste trumf, tieren - restricted choice.
Å tenke slik gir imidlertid ingen garanti, det er og blir et valg.
Det var imidlertid en annen måte å vinne kontrakten på, og den spilleføringen tror jeg er best. Hvis spillefører vinner i andre stikk hos øst og spiller liten trumf mot kongen kan det ikke gå galt med den aktuelle sitsen. Om syd hopper opp med trumfesset for å gi makkeren stjeling blir det kun to trumfstikk til N/S. Og legger syd liten trumf vinner kongen stikket, så nok en trumf. Dermed får ikke nord noen stjeling, og forsvaret vinner kun to trumfstikk og for spar ess.
Den spilleføringen går også bra om nord har trumfesset, hvis fargen sitter 3-2. Om nord har tre hjerter og syd esset, blir det esset dobbel hos syd. Liten til kongen fulgt av mer hjerter gjør med slik sits at de kun kan få for mer enn esset og en stjeling.
Ved det andre bordet spilte øst 4 hjerter. Kløver 10 kom ut. Spillefører hadde ingen store problemer og tapte kun to trumfstikk og til spar ess.
Som fortalt i går fikk polakken Kalita til et nydelig motspill mot 1 grand doblet. Her skal du få se samme mann få til en fin spilleføring i en av gårsdagens kamper.
Nord kunne i andre melderunde hoppe til 3 kløver over 1 grand fordi parets åpning med 1 i farge er begrenset til 16 poeng. Dette er derfor maksimum for dem. Nord har dog bare 13 HP, men fargene er så gode (stikk!) at hånden er klart mer verd. Syd hadde en bra hånd for 1NT-svaret og fine stoppere i rødfargene, og foreslo 3 grand.
Det er en knallhard utgang, dog med sjanser. Hjerter 8 kom ut til syds knekt. Kalita gikk på sparfargen, og vest stakk andre gang før han skiftet til ruter dame. Spillefører hadde nå åtte sikre (4-1-1-2=8). Kalita stakk med ruter ess og tok sine toppstikk. Etter det så det slik ut:
Nå ble det spilt kløver for nord, og fra syd forsvant ruter 9. Vest vant med kløver knekt og kunne ta ett stikk i ruter, men så måtte han spille hjerter som ga syd for hjerter konge, det niende stikket.
NBF har varslet at klubbene kan gjennomføre ordinær klubbkveld på nettbridge-plattformen BridgeBaseOnline (BBO). Engerdal vil i samarbeid med Tynset BK arrangere felles klubbkveld på BBO tirsdag 17.03 kl. 19.00. Vi spiller 24 spill, noe som erfaringsvis vil ta ca. 2,5t. Turneringa vil være åpen for alle medlemmer i Østerdal BK.
Vi vil kreve inn en deltakeravgift på 40,- pr. spiller som vil dekke serviceavgift, samt inntjening til vår klubb. Det vil bli rapportert inn til NBF slik at man får klubbpoeng etter kvelden. Vi tar betalinga etter turneringa, slik at vi er sikker på at gjennomføringa gikk greit. Betalingsinformasjon vil komme underveis i turneringa.
For å delta må man ha oppretta en bruker i BBO. Følg DENNE LINKEN. Hvis du trenger hjelp med dette tar du kontakt med Jo-Gaute, Frank eller Geir M. Brukernavnet ditt må du melde inn til Jo-Gaute i forkant av spillinga.
Ellers finner du noen videoer i DENNE SAKEN fra NBF som vil hjelpe deg frem.
Husk å meld inn brukernavn til Jo-Gaute i forkant.
Vi sees på nett!
Legger ut foreløbig resultatliste fra Påskebridge.
Endelig resultatliste kommer så snart vi har alle navn på spillere som deltok.
Ser ut som om bridgesesongen er over for i år. Det vert ikkje speling den næraste tida.
Me får håpa det kan bli litt sommarbridge.
Hei alle,
I kveld hadde BBO kjempeproblemer, og en rekke turneringer ble kansellert. Trygve forsøkte å sette opp vår turnering 3 ganger -men vi ble kastet ut hver gang, og måtte tilslutt gi opp.
Vi beklager, men ikke noe vi får gjort noe med ( eller som Thor uttrykte det: Det er sikkert Påskeharen som er den skyldige )
Da tar vi påske- velkommen tilbake tirsdag. I mellomtiden kan vi forhåpentlig komme med på NBFs turneringer fredag – søndag.
God påske til alle!
Svein
09.04.2020 23:57
Thomas Charlsen og Thor Erik Hoftaniska sitt lag de Botton skal fredag spille finale i ALT INTERNATIONAL, lagturneringen som spilles på BBO. Vi regner jo Artur Malinowski som litt norsk også, mens resten av laget er engelske Jason Hackett, Alexander Hydes og Janet de Botton. De slo vinnerlaget i grunnspillet (lag BLASS, Polen/Nederland) med 43 IMP i semifinalen og møter lag STREET i finalen.
Dette spillet er fra grunnspillet, de Bottons kamp mot Nederland.
Øst visste de hadde 5-3 tilpasning i hjerter, men likevel passet han på 3 grand. Thor Erik (nord) spilte ut ruter dame. Thomas fulgte på med knekten og spillefører stakk andre gang før han spilte hjerter ess og mer hjerter i et håp om singel honnør hos nord. Ikke akkurat veldig inspirert spill, og det førte også til to bet ganske raskt, +200 til de Botton. Ved det andre bordet spilte Hackett-Hydes 4 hjerter som ble vunnet, 13 IMP.
Ser du hvordan spillefører i 3 grand kunne gjort det bedre?
Det er en bra plan å spille på kløveren. Men det holder antagelig ikke om han legger ned en honnør. Vinnervarianten som selvsagt er vanskelig både å komme på og så velge er etter å ha vunnet med ruter ess i andre stikk spille liten kløver. Det kan unektelig være dumt om nord for eksempel har singel kløver dame. Men se hvilket fint spill han får om han gjør det. Hvis det går liten kløver til knekten og damen (syd gjør det bedre om han ligger unna) fulgt av hjerterskift. Vest vinner med esset og spiller kløver til tieren, kløver til finesse med åtteren og så to store kløver til. Dette blir situasjonen etter de stikkene:
Nord har blitt fullstendig skviset på alle kløverstikkene. For å kunne holde spar og hjerter har han måttet kvitte seg med flere ruterstikk. Dermed har ikke lenger nord nok stikk til å bete kontakten, og spillefører kansimpelthen gi bort ett hjerterstikk - utgang til notering!
Det andre spillet er fra semifinalen, og vi definerer det som et av disse KJEDELIGE UAVGJORTE SPILLENE .
Thor Erik og Thomas vurderte godt og meldte 7 kløver. Hvis de hadde fått spille den ville de notert +2140, spilleføringen ville vært en formalitet. Ø/V (Brink-Drijver) var imidlertid gode her og stampet i 7 ruter. Det kostet 1400, en kanonstamp mot 7 kløver som står. Hvis nord hadde visst at syd har hjerter dame kunne han meldt 7 hjerter, men det er umulig i praksis.
Ved det andre bordet fant imidlertid ikke lag BLASS sitt N/S-par storeslemmen, og Ø/V lot dem spille 6 kløver. Det ble +1390 til N/S - uavgjort spill!
Det er nesten sånn at Hoffa-Charlie hadde fortjent at det var BAM turnering, da ville differansen +10 gitt vunnet spill...
Kretsen har opprettet en gruppe som kalles Buskerudbridge på BBO for å kunne arrangere kretsturneringer på BBO fram til vi igjen kan møtes i spillelokalene. Denne uken har de planer om å kjøre to testturneringer:
"Flesberg" tirsdag kl. 19
"Skotselv" torsdag kl. 19
De som er interesserte i å delta må være registrerte på BBO. De sender så informasjon til Tor Orsteen tororsteen@gmail.com som skal inneholde Brukernavn på BBO og Medlemsnummer i NBF som kan <VIPPS’s. Han registerer dere da som medlemmer av gruppen slik at dere kan delta i gruppens turneringer.
« Forrige Neste » 1... 5732 5733 5734 5735 5736 5737 5738 5739 5740 5741 5742 5743 5744 5745 ...12020