29.09.2015 18:36
32199 Erlend Skjetne
Tags:
I samarbeid med det internasjonale selskapet Ernst & Young – i denne sammenhengen representert ved bridgespiller Olve Gravråk – deler Norsk Bridgepresse hvert år ut en pris for beste norske spill, kalt Ernst & Young-prisen.
Aktuelle spill må ha blitt publisert i en offentlig tilgjengelig bridgepublikasjon på papir eller nett, og må deretter innrapporteres til NBP. Førstepremien er kr. 5000, kr. 3000 til journalist. Det utdeles også en andreplass, og en egen juniorpris. Juryen i år har bestått av Alf Helge Jensen og Kristian Barstad Ellingsen, med Erlend Skjetne som en joker.
Etter grundig vurdering har juryen kåret Boye Brogeland og Espen Lindqvist til vinnere av 1. premien for årets beste norske spill. Det aktuelle spillet skriver seg fra Åpent EM par i Tromsø, og er ført i pennen av Knut Erik Ljung under tittelen “Mesterlig motspill”.
Hva spiller du ut fra denne hånden etter det gjengitte meldingsforløpet?
Boye trodde at det kunne være fem hjerterstikk og seks kløverstikk å hente for motparten. Hvis en motspiller hadde ruter ess, og det i tillegg fantes stjelemulighet i ruter hos blindemann, var det ikke utenkelig at spillefører kunne hanke inn alle stikkene.
Boye valgte derfor å spille ut spar ess, og kunne deretter vurdere om det ville være riktig å gå tilbake til ruterfargen.
Etter utspillet av spar ess var dette hva han så:
Espen la spar fire, styrke, under esset. Hvordan fortsette?
Her kunne det være avgjørende å cashe ruter ess om Espen hadde det kortet. Etter meldingene ville spillefører trolig ha to av tre nøkkelkort (hjerter konge, ruter ess og kløver konge), mens Espen hadde det siste. Med ruter ess ville han lagt svakhet i spar for å oppfordre til å skifte farge. Styrkekastet sa ikke stort annet enn at han ikke hadde ruter ess.
Spillet så slik ut:
Boye fortsatte med en liten spar som spillefører stakk med kongen. På hjerter ess la Boye hjerter ti som lavinthal, for å fortelle Espen at det var i spar og ikke ruter sidestikket deres lå.
Gunev spilte hjerter ni til knekten, fulgt av kløver til damen. Boye la kløver sju for å vise trekortsfarge; fra ti, åtte, sju, liten ville han lagt åtteren. Den lasjerte Espen med konge, ni blokk!
Spillefører hadde nå to muligheter for tolv stikk. Med 3 – 2-sits i kløver kunne han ta for kløver ess og stjele god kløveren, og ha hjerter dame som inntak til tre kløverstikk og tolv stikk totalt. Men med 4 – 1-sits i kløver kunne denne spilleføringen føre til bet, hvis Espen stjal kløver ess.
Alle indikasjoner – Espens sperremelding, sparutspill istedenfor mer normale ruter, Espens styrkekast i spar og det at kløver dame holdt stikk – tydet på at kløver konge var hos Boye. Gunev spilte derfor hjerter dame som han stakk over med kongen, for så å ta en ny kløverfinesse. Da denne tapte til kongen, var bordet dødt! Espen skiftet ruter til Boyes dame. Etter å ha tatt for spar dame var riktig nok Boye innspilt, men én bet ga 90 % score, 45 av 50 mulige poeng.
Boye var den eneste i feltet som spilte ut spar ess, og 18 av 19 andre spilleførere i 4 hjerter fikk enten elleve eller tolv stikk!
Andrepremien går til Kristoffer Hegge for et flott motspill som skriver seg fra en landslagstrening, omtalt av Nils Kåre Kvangraven på hans nettside www.kvangraven.no.
Terje Aa – Allan Livgård meldte seg frem til en fin lilleslem på dette spillet. Ved første blikk står kontrakten på sparkonge foran ess, dame, eller at ruteren sitter 3 – 3 slik at den fjerde ruteren gir avkast for spar.
Kløver dame i utspill ga ikke spillefører noe gratis, men Terje Aa kombinerte sine muligheter på glimrende vis da han stakk med esset og stjal en kløver på returen. Hjerter til kongen ble så fulgt av nok en kløver til stjeling. Dermed var eliminasjonen gjennomført, og neste trekk var ruter til esset fulgt av liten ruter fra blindemann.
Planen var å legge liten hvis øst fulgte lavt. Da er vest innspilt med damen, knekten eller tieren dobbel i opprinnelig beholdning, samtidig som man selvsagt vinner kontrakten med ruteren 3 – 3 eller om sparfinessen går.
Men i øst satt det en våken motspiller i Kristoffer Hegge. Han la ruter dame da det ble spilt liten ruter fra blindemann! Dermed ble ikke vest innspilt på sin single knekt! Spillefører stakk med kongen og spilte ny ruter. Den kunne Kristoffer stikke, og spille spar for en bet!
Hadde spillefører lest sitsen korrekt, kunne han ennå vunnet kontrakten da ruter dame kom på, ved å spille spar ess og spar dame! Men det var nesten ikke mulig å spille på den sitsen.
Et fantastisk motspill av Hegge, jeg bøyer meg i støvet!
Juniorprisen går til Christian Bakke for et spill omtalt av hans far Tor Bakke under tittelen “Guttungen vinner 7 spar”. Det skriver seg fra årets Trondheim cup, og ble lagt ut på Snorre Aalbergs blogg.
Flere spillere kom i 7 spar, som er forholdsvis hardt meldt, men juniorspilleren Christian Bakke var den eneste som spilte hjem storeslemmen. Etter hjerter ut til esset fulgte spar konge og ess som, avslørte 4 – 1-sitsen i trumf. De fleste spilte nå på 3 – 3-sits i ruter, men ble overtrumfet og gikk opp til to, tre beter. Christian fant imidlertid en mer sjanserik spilleføring.
Det er like sannsynlig at kløverfargen sitter 3 – 3 som at ruterfargen gjør det, så han fortsatte med tre toppstikk i kløver. Hadde farget sittet jevnt, kunne han ha kastet hjerter i bordet og stjålet en hjerter, som ville sikret tretten stikk. De som spilte på ruteren 3 – 3 hadde ingen tilleggssjanse på kontrakten, men Christian så muligheten om kløveren ikke satt jevnt. Han godspilte kløveren med en stjeling, tok spar knekt og spilte seg hjem på ruter, og trakk ut den siste trumfen. Ikke uventet hadde sør konge, dame i hjerter etter sin innmelding, og også lengden i ruter siden han var kort i begge de svarte fargene.
Da femte kløver ble innkassert, var sør skvist. Han måtte kaste sine hjerterhonnører for å hindre at bordet tok to ruterstikk til slutt, men da sikret hjerter knekt det nødvendige ekstra stikket.
Vi har eit lag i 2.div.: Lag Nygård stiller med same mannskap, som forrige sesong.
Link til kampoppsett/resultat 2.div avd A
3.div. i Førde.
Lag Mardal vant 3.div, og får opprykk til 2. div.
3 lag møtte ikkje til 2. samling.Forbundet har gått gjennom turneringa, og sett rett resultat på kampane, ut i frå dette.
Link til oppsett/resultat 3.div
Førde Nordstrand vant suverent 4.div. i Førde
Link til oppsett/resultat 4.div Førde
Balestrand vant 4.div Hafslo: resultat
Puljer med 4 lag må spele stikkamp om opprykk.
Balestrand må spele mot vinnaren av pulja i Mo i Rana, Mosjøen BK
(Dette vart seinare endra til loddtrekning, og Balestrand fekk opprykket, etter loddtrekning)
www.bridge.no/Turneringer/Nyheter/SM-3.-og-4.-divisjon
Finale: 2. - 5.juni
Førde BK 1 tok SØLV !!
Sterk prestasjon! GRATULERER!!
Leif Kvamsdal, Arild Hoff, Geir Hoff,
Geir Hjelmeland og Øystein Vasset
Resultat
Nøtterøy BK arrangerte finalen Resultat, trekning mm Du finn info på NBF si side
Høst 1 Kveld 4 ble vunnet av Kurt O Thomassen-Leif Riksvold med 66,7% Nr 2 ble Anne I Bogen-Håkon Bogen med 58,9% og tredjeplassen gikk til Martinus Birkelund-Olav Valstad 54,2%.
I sammendraget scoret Tommy Kristiansen og Roger Fagerdal best med 208,1. De hadde imidlertid benyttet reservespillere to ganger, slik at vinnere av turneringen ble Geir Bonsaksen og Bjørn Erik Rydland med 206,1. Deretter fulgte Bernt Hagen og Brynjar Karlsen med 203,6.
Se alle resultatene under les mer...
21.09.2015 21:52
7988 Snorre Aalberg
Takk til dere som har sendt inn "svar" på dette spillet fra NM i Sandefjord. Jeg synes slike spill er minst like interessant som hvordan en skal finne en intrikat storeslem. Poenget er at spill av typen under forekommer hele tiden. Vi kan spille en lang parfinale uten å være i nærheten av noe på 7-trinnet.
Jeg var den som meldte inn 1hj og mener det er rett. Der får jeg støtte av de fleste, men ingen sier noe om hvorfor. Her er min begrunnelse. Hvis vi får melde i fred i bridge, er det lite som er vanskelig. Da går det fint å doble på denne hånden. Svarer makker 1sp, melder vi vel i praksis utgang. Kanskje noen inviterer. Melder makker noe annet enn 1sp, forteller vi om hjerteren billigst mulig og har vist en hånd som var for sterk til å starte med 1hj. Jeg håper ikke noen mener at vest har vist spar om det f.eks går (1ru) - dobl - (pass) - 2kl (pass) - 2hj I min verden kan en fint ha denne hånda: Ex - KDKnxxx - xxx - EDx
Problemet med å doble opplysende er at en får vansker hver gang motparten melder. La oss si at Nord støtter til 2ru. (1ru) - dobl - (2 ru ) - pass (pass) - ? Nå må du nesten doble igjen, fordi 2hj viser bare en hånd som er for sterk til å melde inn 1hj. (se eksemplet over). Igjen håper jeg ikke noen mener at du har vist spar i dette meldingsforløpet. Altså melder du 2hj, er sparen ofte borte hvis makker er svak. Makker har f.eks Kxxx,x,10xxx,xxxx og må passe ut. 2hj på 6-1 er ikke så bra som 4-4 i spar. Derfor må du doble andre gang også? Gi nå makker 3-2-4-4 og han preferer til 2sp? Da havner du i en rar 2sp på 4-3 hvor hånda spiller mange stikk mer i hjerterkontakt på 6-2. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Poenget med å melde inn 1hj, er at du kan reversere med 2sp over 1NT og meldinger på 2-trinnet. Skulle motparten hoppe i ruter, kan du doble opp og vise sparfargen. Det dør nesten aldri ut på 1hj, men skulle det skje har vi normalt ikke brent noen utgang. (selv om det skjedde denne gangen da) Så til passen på 1hj. Jeg ser at mange synes den er grei og der er jeg slettes ikke uenig. MEN, flytt en spar over til hjerter og nord har Kxx,DKnx,Kn10xx,xxx. 100 av 100 melder 2hj utenfor sonen. Men lover virkelig 1sp noe mer enn 2hj? Jeg hadde ønsket å ha femkort, men denne gangen hadde jeg bare fire. Uansett hva makker melder over 1sp, har vi greie meldinger. Pass på 1NT og 2sp, ellers preferanse til hjerter billigst mulig. Ja, vi kan komme i 4sp med beit, men det har skjedd verre ting enn å gå beit i utganger. 4sp kan faktisk være like god som 1hj. Enda et argument for å melde på 1hj. Hvis makker hadde åpnet med 1hj, ville de samme 100 av 100 meldt 1sp. Makker kan da ha akkurat samme hånda når han melder inn 1hj som når han åpner med 1hj? Nå, Erik Berg? Jeg vet at du ikke alltid er enig med meg, men denne gangen håper jeg at tårene renner over at endelig har lyset kommet til Sørlandet? _________________________________________________________
http://harestuabk.org/var/fckeditor/harestuabk/file/735HBK/Turneringsresultater/Bridge-resultat%2020150929.pdf
http://harestuabk.org/var/fckeditor/harestuabk/file/735HBK/Turneringsresultater/Bridge-resultat%2020151006.pdf
« Forrige Neste » 1... 3328 3329 3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3337 3338 3339 3340 3341 ...12019