Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120191 treff

Jeg liker det!!

29.06.2015 23:34

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Tidligere har jeg skrytt av både Jørn Arild Ringseth og Pernille Lindaas. Her er enda et fint spill. Ikke noe fiksfakseri, men praktisk bridge. 5kl er en fin-fin kontrakt med mange vinnermuligheter. Er det to kløvertapere, må rødfargene løses. Holder med med en kløvertaper, skal det mye til for å gå beit. (er litt kommunikasjonsvansker)



(en annen ting er at jeg synes syd skulle meldt inn 2sp og ikke 1sp. Makker har tross alt passet og da er det enda viktigere å sette press på motparten. Jeg kan ikke helt se hvordan ØV skal komme i 5kl etter 2sp inn. Kanskje ender de tom i 3NT med et par beit?)

Regnskap

Nesten flaut å høre på...

30.06.2015 00:09

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Det å lure motparten er en del av bridgen og når en går rett på limpinnen, må en bare bøye seg i hatten!! Thomas Charlsen spilte ut kløver åtte etter dette meldingsforløpet og da gikk 7sp lett hjem. Med et annet utspill går kontrakten fort beit, i alle fall fikk over halvparten av spillerne ikke mer enn 12 stikk ved å gå på ruteren. Det jeg videre skriver er referat fra loggen på BBO.



Når Charlsen så Zimmermann sine kort, lurte han på hvorfor han ikke hadde cuebiddet 4kl eller 4ru? Zimmermann svarte i følge referatet på BBO. "No agreement. I wanted a club lead" Det var akkurat det han fikk og da burde samtalen sluttet her fordi det er helt opplagt at Zimmermann av taktiske grunner har hoppet over to (!) farger han har kontroll i. Makker i øst forklarte det som et normalt cuebid og hun meldte deretter. Selvsagt oppdaget hun at makker hadde kløveresset etter 4NT, men det måtte hun vel ikke si noe om?

Neda. Det var ikke slutt. Turneringleder ble tilkalt og diskusjonen fortsatte. TL ga Zimmermann medhold i at alle meldinger skal være deklarert, men meningen med alle meldinger trenger selvsagt ikke forklares. Det kan da ikke vært forbudt å være smart

På BBO ble det skrevet at NS ville appellere. Det får jeg for guds skyld ikke håpe skjedde. Da ville i alle fall jeg rødmet. Enda verre hvis det ligger en antydning i at 4hj var avtalt som en mulig melding over 3sp. Da er det i tilfelle (minst) uetisk og lista skal ligge himmelhøyt for å antyde at motpartens forklaringer ikke stemmer med avtalene.

La det være klart. Alle bridgespillere kan melde akkurat hva de vil, så fremt makker ikke oppfatter ting på noen annen måte enn etter systemet. Ønsker du å åpne med 3sp på 18hp og gående farge, kan du selvsagt gjøre det. Men ikke mer enn en gang eller to hvert skuddår. Ønsker du å hoppe over cuebid eller cuebidde en farge du ikke har kontroll i, kan du selvsagt gjøre det såfremt makker ikke vet mer enn motparten.

Det gjelder egne regler for åpningsmeldinger.Å åpne 1sp i tredjehånd med EKxxx i fargen og slutt, er ikke tillatt fordi det regnes ikke som bløff, men et avvik fra eget system og du vil gjøre det samme frekvent i samme posisjon andre ganger. Du kan heller ikke strekke 8-12 NT til 7 hp og i f.eks Ekrens er det påbudt å ha hender som passer til definisjonen. Grunnen til de to siste tingene, er at konvensjonen er destruktiv i utgangpunktet.



Pierre Zimmermann lurte Thomas Charlsen opp på tribunen

Orange White vant EM lag

09.07.2015 12:58

7988 Snorre Aalberg

Tags: EM 2015

Vi gratulerer!!



Anton Maas (cpt), Ton Bakkeren (coach) Bart Nab, Tim Verbeek, Danny Molenaar, Bob Drijver

Christer Kristoffersen er en lokal bridgeinteressert laksefisker. Han var lovende ved bridgebordet på 90-tallet, men som laksefisker er han i følge mine kilder magisk. Han er også levende opptatt av å ta vare på villaksen i norske elver og da uttykker han i kommentarfelltet at han synes det er underlig av premiene i EM er giftig oppdrettslaks. 

Jeg har ikke sterke meninger om påstandene .

____________________________________________________________________

BUTLER MIXLAG

30.06.2015 00:34

7988 Snorre Aalberg

Tags:

 FINNER DU HER

_________________________________________________________

Motspill fra veteran

09.07.2015 15:10

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Jeg har en kritisk artikkel i dagens bulletin der jeg stiller spørsmål ved EBL sin beslutning om ikke å sende BBO fra damenes og seniorenes parfinalen. Argumentet er visstnok at det er ingen som gidder å se på. Hørt på vas!!

EBL har en plikt til å vise bredden i arrangementet og i en slik beslutning ligger det en nedvurdering av en svært viktig del av bridgen. Gjennomsnittalderen er snart seksti år både i NBF og EBL. I tillegg er en økende andel av medlemmene kvinner. Derfor skal det bare mangle at de skal få sin velfortjente andel av tiden på BBO, om det så ikke skulle trekke fullt så mange tilskuere som Helgemo - Helness. 

Kvaliteten av det som presteres i disse to klassene er sikkert noe mer ujevn enn i åpen klasse, men etter timer og dager med nesa i skjermen der såkalte "toppspillere" har spilt kontrakter på både 4-2 og 3-1 tilpass, kan også slike spørsmål diskuteres. For veteraner og damer er det interessant å se på veteraner og kvinner som spiller kort. Alle kan heller ikke drible som Messi eller skyte som Ronaldo. Skulle media tenkt slik, ville det blitt få fotballkamper fra norsk Tippeliga.

Se bare på dette motspillet av Petter Lindqvist og Johnny Holmbakken:



Mot 2hj i syd (svak 1NT og overføring), spiller Petter Lindqvist i vest ut ruterdame til esset. Svakhet fra øst. Hjerter til kongen vinner stikket og så kløver fra bordet. Den går ti 9, knekt og dame. Petter skifter til spar fire som kongen vinner. Kløver tre til tier og ess, fulgt av kløver til stjeling. Spar 9 går via knekten til bordets ess.
Nå går spillefører hjem på ruterkongen og fortsetter med kløver kongen i posisjonen under. 



Planen er å kaste sparen i bordet, men Petter legger i hjerter åtte til overstjeling med tieren. Nå kaster Johnny i øst den siste ruteren sin. En liten hjerter fra bordet stikker han med esset, spiller makker inn på spardamen og får trumfhøyning på nieren når Petter spiller ruter. 

To beit og stor applaus herfra.


Johnny Holmbakken og Petter Lindqvist

Tirsdag 30.juni

30.06.2015 11:10

7988 Snorre Aalberg

Tags:

 RESULTATER SEMIFINALE

 AJ Diamionds (Polen) og White House (Nederland/Danmark) er klare for finalen

White House:Ton BAKKEREN (Netherlands), Jacco HOP (Netherlands), Christina Lund MADSEN (Denmark) og Meike WORTEL (Netherlands)

AJ Diamonds : Cathy BALDYSZ (Poland), Ewa HARASIMOWICZ (Poland), Przemyslaw JANISZEWSKI (Poland), Andrzej JASZCZAK (Poland),  Anna SARNIAK (Poland) og Jakub WOJCIESZEK (Poland)


Team c/o Segment
1 Tot 2 Total
ebl WHITE HOUSE 0 25 25 41 66
ebl ZIMMERMANN 0 12 12 21 33

 

Team c/o Segment
1
Tot
2
Total
ebl FULL HOUSE 0 22 22 29 51
Poland A J DIAMONDS 0 12 12 57 69

RESULTATER KVALIFISERING
(omtrent 70 par går til Semifinale A - ikke LIVE score enda kl 11.)



_________________________________________________________________

Bilder fra Senior- og damefinalen

09.07.2015 15:27

7988 Snorre Aalberg

Tags:

 FINNER DU HER

______________________________________________________________

8. Kveld sommerbridge

30.06.2015

 Så kom deltagelsen opp på et akseptabelt nivå igjen. Hele 14 par møtte opp og ekstra gledelig var det å se at det var børstet støvet av Skauningen Asbjørn Rygh igjen. Siste registrering av mesterpoeng på ham var i januar 2007 og det tror jeg også var en gjesteopptreden. Kanskje har fikk blod på tann etter andre plassen i kveld sammen med Anders Bolme rett bak Arnfinn Bolland - Per Mælen og foran Halgeir Fossum og Dag Atle Ofstad.

8. Kveld sommerbridge

BILDER FRA MESTERSKAPET

06.07.2015 15:29

7988 Snorre Aalberg

Tags:

MARIT SVEAAS - Swiss pairs


FINALEN I NM PAR

SENIOR OG DAMER- FINALEN

PAR KVALIFISERING

 

 

« Forrige Neste » 1... 3241 3242 3243 3244 3245 3246 3247 3248 3249 3250 3251 3252 3253 3254 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer