09.07.2015 00:42
7988 Snorre Aalberg
Tags: EM 2015
Bridge er så mangt og ulike spillere har ulik "forståelse" av kortspillet. Du kjenner helt sikkert mange av typene. Noen har en vitenskapelig tilnærming til bridge, der alle meldinger skal være definert ut fra et på forhånd krystallklart derfinert system. Når de ikke finner en melding som står beskrevet i det 150 siders lange kompendiet, har de mest lyst til å forlate bordet. Andre bridgespillere skulle heller drevet med poker eller andre former for gambling. De tar sjanse på sjanse og lever etter mottoen "Lykken står den kjekke bi". I det lange løp er det fint å møte disse, men i siste runde i en turneringer du leder er det krise når du oppdager at det er akkurat et sånt par du møter. Enten vinner du turnerninga i utklassingsstil, ellers så går du slukøret fra bordet med to smultringer etter å ha blitt utsatt for overgrep. De fleste av oss er vel en kombinasjon av disse ytterlighetene. Noen heller mer den ene veien, enkelte den andre veien. I siste sesjon i dagens EM-finale for par, lå BLUND et godt stykke bak Nederland, så de måtte prøve å skape svingspill. Om de tapte med 15 eller 50 IMP, spilte ingen rolle. I slike situasjoner må en ikke gå bananas, fordi en trenger ikke vinne alle 14 spillene. 36 IMP er tre utgangssvinger. Klarer en å få inn f.eks en 16-17 IMP'er, holder det med en utgangssving og tre dobbelscorer. Verre er det ikke. Ole Berset spilte slik jeg så det, en glimrende semifinale og finale. God teknikk og mange flotte avgjørelser på vanskelige spill. Her er det spillet jeg liker aller best og det viser en spiller som vil vinne og som tør gjøre det han har tro på. Har tar en sjanse, men det er en gambling som har gode odds for å lykkes. Motparten settes på prøve og han vet at bommer motparten utspillet, kan det være akkurat den 17 IMP'eren han trenger på dette tidspunktet. Ole har følgende kort i første hånd i sonen: EK8654 E103 E5 105 Han åpner med 1sp og hører makker svare 3hj, en naturlig utgangsinvitt (8-10hp) med en grei sekskort farge. Nå er det mange vitenskapelilge muligheter. 4ru som cuebid er vel det som ligger nærmest. Jeg er 100% sikker på at Ole vet at det er den teknisk riktige meldingen. Ole tenker omtrent slik, tipper jeg. "Makker har KDxxxx i hjerter og en honnør til. Er det kløverkongen, står 6hj hvis kortene sitter sånn nogen lunde. Makker kan også mangle kløverkontroll, men hvis jeg cuebidder 4ru vil det fortelle motparten at de skal spille ut kløver. Jeg kan spørre etter ess, men selv om jeg får KD i hjerter og kløveresset, trenger det ikke stå 7hj. Makker kan ha singel spar og da må den fargen fort sitte 3-3. Det er for dårlilg odds. Det er ikke veldig sannsynlig, men makker kan ha singel kløver." Matematisk tenker han omtrent sånn. "Makker har kløverkontroll i 50% av tilfellene. Tar ikke motparten de to første stikkene, er det stor sjanse for at vi klarer de tolv første. I de 50% av tilfellene vi IKKE har kløverkontroll, vil motparten spille ut noe annet omtrent 50% av gangene. 50% av 50% = 25%. Altså antar jeg at det er omtrent 75% sjanse for at vi kan vinne tolv stikk i hjerter. Kanskje noe mindre, kanskje noe mer" Det overrasker deg sikkert ikke at Ole Berset hoppet til 6hj over 3hj. Tøft, spør du meg. Dere som har sett kampen vet om han lyktes eller ikke. Det forteller jeg ikke her, fordi det har egentlig ingenting med saken å gjøre.
09.07.2015 01:23
09.07.2015 11:04
De stakkarene som har sittet ti timer til dagen på BBO her i Tromsø, trenger også pause. Derfor er det ingen BBO-sendinger i dag, verken fra damenes finale, fra seniorenes finale eller semifinalene i åpent par. I morgen starter parfinalen, og da er det sending som vanlig igjen. Jeg synes ikke særlig om disse prioriteringene, ikke minst på vegne av damer og veteraner. Selvsagt forstår jeg at det er slitsomt å sitte dag etter dag foran PC og følge intense med, men dette er bevisst og planlagt på forhånd. Dette sier i mine øyne egentlg noe om at "damebridge og veteranbridge" ikke er så viktig som åpen klasse. Det hadde vært mulig å sende fra et bord eller to mindre en av de andre dagene, for å få med de avgjørende spillene fra "Womens pairs" og "Senior pairs". Er det andre argumenter enn rent praktiske ting, er det enda mer uheldig. Vi må huske at en stor majoritet av medlemmene i NBF (og andre bridgforbund) er veteraner eller damer. En god del faktisk begge deler. Da jeg oppdaget dette i dag, tok jeg på meg piggskoene og løp for å overhale Inger Hjellemarken. "Dette går ikke an, sjefsfru!". Inger ba meg trekke pusten og senke skuldrene. "Dette er ikke min avgjørelse, men noe sjefen av organisasjonskomiteen, Maurillo Di Sacco, har bestemt. Jeg skjønner argumentene dine godt, men du må huske at det er praktisk mye verre å overføre fra par med bare to spill i runden. Men som sagt er ikke dette min beslutning og jeg forslår at du tar en prat med organisasjonskomiteen" Vær du sikker!!
Maurillo Di Sacco, leder av organisasjonskomiteen her i Tromsø
______________________________________________________________________________
Minner dere alle om påmelding til Olsokbridge og Martnsbridge, følg påmeldingslink øverst på hjemmesida. Kanskje vi klarer å stille ett par biler til hvert sted?
29.06.2015 22:49
Tags:
Det kom ikke fram i resultatene hvilken måte Mortensen ble utslått i sluttspillet på. Kristoffer Hegge melder at kampen egentlig endte 34-34 og det derfor måtte spilles ekstraspill, sudden death. "Vi meldte en 50% slem som de andre ikke meldte. Den tapte og da var det slutt." Sånn kan det gå. Trøst til Astrid, Kristian, Kristoffer og Maria M. Danske Maria Dam Mortensen tapte med minst mulig margin.
29.06.2015 23:04
3NT gikk hjem på mange bord fordi det er "bare" å dukke spar to ganger, så kommer ikke syd inn for å hente beita. 1 + 3 + 1 + 4 = 9 stikk. Tor Helness gikk to dobla beiter. Kan han virkelig ikke en så elementær ting som å lasjere med et ess? Jeg er ganske sikker på at forklaringen er slik. Tor vet at nord har tre spar for sin dobling og når syveren (norske) komme ut til ti og konge, er det 50% sjanse for at fargen er blokkert. (D97 blokkerer, mens D87 bokkerer ikke) . Syd er favoritt til å ha hjerteresset etter sin innmelding i sonen, så derfor stakk Tor den første sparen og spilte hjerter. Han var sikkert skuffet når nord gikk straks opp med hjerteresset, men ble glad igjen når nord virkelig hadde spar ni. Spar dame og spar ni vant begge stikkene. Mer hjerter. Nå stod det jo igjen!! Tor tenkte videre. Nord har doblet med Dxx i spar og hjerteresset. Han har maks en ruterhonnør og den sitter ofte i kapp. Kløveren kan være stikkpotensiale, så der har sikkert Peter Fredin knekten fjerde. Derfor kløver til kongen og kløver til tieren. To beit, -500 og totalt 15 IMP ut når Jørn Arild Ringseth på det andre bordet lasja sparen og toppa kløveren. Bridge er moro!! _____________________________________________________________________________
29.06.2015 23:22
men ikke denne gangen. 4hj viser kortfarge og flytt makker sin EK i hjerter til minorhonnører så er 5kl rett kontrakt. Gi makker kløveresset og ruteresset, så står 6kl mens 3NT er beit. Kløver ut til esset og ruter til ED. En beit og 11 IMP ut mot 3NT - 11 stikk. Jeg vet ikke, men kanskje er 3ru en like god melding som 4hj, Gunn? Tredje farge viser hold og da får makker omtrent den samme informasjonen om at hjerteren er øst sitt svake punkt. Dere er enda under 3NT og har ikke brent de samme broene som 4hj gjorde? Likevel, maks uheldig da!! ____________________________________________________________________________
« Forrige Neste » 1... 3240 3241 3242 3243 3244 3245 3246 3247 3248 3249 3250 3251 3252 3253 ...12020