06.07.2015 16:38
7988 Snorre Aalberg
Tags: EM 2015
____________________________________________________________________
Det var ikke spilling 16. juni.
23. juni var det 2 bord, et av dem utendørs.
Bøjrg og Eivind vant foran Bjarne og Arne.
Neste tirsdag blir det også spilling, men når noen reiser til EM i begynnelsen av juli og andre tar ferie avlyser vi første tirsdag i juli.
Vi anbefaler mandagskveldene på Leknes.
Generalforsamlingen er utsatt til høsten da formannen er redd for å bli kastet.
06.07.2015 17:09
Tags:
Etter 14 spill har SLUFSA tatt en fin ledelse med 21 IMP. Meget solid spilling av både Børre Lund - Ole Berset og Olav Arve Høyem - Aksel Hornslien. Det er på mange måter befriende å se på disse gutta. Ikke noe fiks-faks, men stødig og godt hånverk men svært lav feilprosent. Her er to spill fra første halvrunde. Det er ingen som ser på soneforhold når de sperrer, og 321-regelen gjelder ikke mer. Jeg vet ikke hva du ville meldt på øst sin hånd etter åpning 1ru i vest (sterk kløver). 3NT sto i 11 stikk, mens 6ru spiller seg selv. Det ble uavgjort spill med 3NT også på det andre bordet.
Børre og Ole oppdaga at hjerteren var for tynn til å spille 3NT. Det satt fint i 4sp, men den hadde i alle fall vinnersjanse. KDx i kapp var akkurat det som trengtes og +10 til SLUFSA mot 3NT en beit. Jeg har tro på norsk lag i semifinalen!!
06.07.2015 18:34
Tags: Em 2015
De fjernet plutselig SLUFSA fra BBO. Det er sikkert fordi noen av de høye herrer har blitt visket i øret hva slufsa egentlig er. Jeg er alt for blyg til å fortelle det til dere. SPILL 18 Her skulle Ventin safespille ruteren for å beskytte kløver KD, men denne gangen var det ikke løsningen. Arild Rasmussen fikk en gavepakke han ikke trodde på og sendte 3NT tilbake med hjemgang. 3kl var Puppet Stayman, mens 3ru fortalte om minst en firekort major. Spar ut til tieren og mer spar til knekten. Så kom en litt underlig ruter knekt fra bordet. Det er rett med damen i syd, men ikke denne gangen. Arild vant med damen og skifta til hjerter. Mer ruter til konge og ess. Mer hjerter. Nå ser du sikkert for deg bordet med 985 i ruter, spar kongen singel og 854 i kløver. Tror du ikke Fredrik Wrang spilte kløver i stedet for å godspille ruteren sin! Arild stakk kongen med esset, men trodde ikke at spillefører kunne spille på denne måten uten tettere kløver. Mer hjerter og nå ble ruteren godspilt. 9 stikk (som alltid var der) Hadde Arild spilt en kløver til etter esset, ville det bli minst en beit. Spar som fjerner kongen hadde vel også holdt? Noen ganger er en gave en gave og da skal en bare bukke og takke, hr. Rasmussen.. Gave tilbake til Ventin
Jeg har tidligere fortalt deg om Howard - Dyke sin offensive meldestil. Her ble de straffet når øst hadde til en opplysende dobling over 4kl. Han så for seg supertilpass og en utgang i hus på 18 hp. Vest hadde en opplagt pass, men fortalte samtidig at kløveren satt som den gjorde. -710 er katastrofe i lag. Arild Rasmussen meldte også inn 4kl, men det gikk det pass rundt og en beit. SÅ ET GLIMRENDE SPILL AV JON SVEINDAL!! Du får hjerter 9 ut som står. Jeg vil påstå at de aller, aller fleste av oss hadde stjålet og lagt ned EK i spar. Ikke Jon. Han kastet rutertaperen sin og du ser snart hvorfor det var så bra?
Mer hjerter og så EK i spar. Han oppdager den truende trumfmatten, men ruteravkastet hadde vært magisk. Kløverkongen ble stukket av esset fulgt av enda mer hjerter. Nå må han stjele med spar seks og ta for spardame. Vest har den trettende sparen, men han er blitt tom for hjerter. Han kan stjele kløveren, men må så sette syd inn på ruteresset. 10 stikk og stor heder herfra. SPILL 25 Nå er det spillere som begynner å bli slitne. Hvorfor i huleste dobler ikke Dyke i vest 2ru? Howards 2hj var like underlig når han vet at makker har maks tre og nord har minst fire. ØV kommer i 2NT på det andre bordet og der er det nærmere ni stikk enn åtte. 2hj går to sonebeiter. ___________________________________________________________________________-
Begrenset valg og show-up i sommerbridgen
Ved syv av ti bord ble det meldt slem i dette spillet fra tredje runde i sommerbridgen. Bare Pål Harreschou fikk 13 stikk.
14 AQ932
Øst 652
Ingen 2
KQ109
J 10764
J1087 K943
1093 QJ65
86543 J
K85
AQ
AK874
A72
Nord Øst Syd Vest
P 2NT P
3kl P 3NT P
5sp P 6sp Pass rundt
Syds 3NT benektet fire- eller femkorts major. Da Nord etter dette inviterte til slem i spar, var det ikke vanskelig å ta imot invitten.
Øst spilte ut kløver knekt som løp til Nords dame. Nå la Pål ned spar ess, og da Vest la knekten, spilte han spar til åtteren!
Dette er vel i tråd med regelen om begrenset valg. Den sier at når Vest, som her, legger knekten, så er det størst sannsynlighet for at han var nødt. Hvis han hadde hatt Kn-10 dobbel, kunne han like gjerne lagt tieren.
(Ikke spør oss om du vil ha en mer utdypende forklaring på dette!)
Pål tok også for spar konge, spilte ruter ess og en liten ruter til stjeling. Så ut med trumfen, kløver til esset, ruter konge (bort med en hjerter) og kløver til hånden.
Da den siste kløveren kom, kastet Øst kortene. Han må jo enten oppgi ruterholdet eller vise fram hjerter konge når Nord spiller fargen.
13 stikk ga alle poengene etter en aktuell spilleføring.
OF
06.07.2015 19:23
etter en svært spennede innspurt i Noralia-kampen. Seier med et par,tre pinner for Bergen/Australia. Slufsa med solid spiling de luxe. Mer kommer i kveld. Alle resultater til venstre ________________________________________________________________________
På andre kveld i sommercupen vartet Paul Harreschou opp med flott spill i 6 spar.Olav har referert spillet som har overskriften "Begrenset valg og show-up i sommerbridgen". Du kan lese om spillet her>>>
06.07.2015 21:51
Trykk på bildet
16 par deltok i 4. spillekveld av Sommerbridgen 2015. Vinnere ble Håkon Arild Bergsrud - Sigmund Jørgensen foran Grethe Bjerkås - Hans Børge Bjerkås på andre og Rune Ditlefsen - Oddmar Nyseth på tredje..
Resultater og spill her.
...grunnen til det er selvfølgelig EM som spilles i tromsø. Det har gått 8 bord live på BBO hver dag og man kan lese mer om dette på:
Snorres blogg -som til tider skriver LIVE
Kvangraven.no -som skriver om sine egne og andres opplevelser.
Bridge1.no som skriver om spill og historier -både nytt og gammel.
Det var kun 4 bord idag og Eivind og Arvid dro i land kvelden.
Jeg hadde gleden av å spille nok engang med Ivar, noe som utgjorde sølvplass. Vi kom i en 3 NT der jeg (med mye hjelp) kom i en sluttposs som jeg hadde lest om på nettet i helgen...
« Forrige Neste » 1... 3233 3234 3235 3236 3237 3238 3239 3240 3241 3242 3243 3244 3245 3246 ...12020