23.05.2015 10:37
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Av Leif Erik Stabell
Spill 22: Ikke marginene på vår side Terje og Allan kommer i 6NT, en kontrakt som vinner og taper omtrent annenhver dag. Denne gangen måtte vel Terje Aa vært synsk for å vinne 12 stikk? Vrengt hjerterkapp og ruter til tieren, eller kløver til nieren tidlig. Aktuelt fikk Terje ruter ut fra vest og da var det plutselig flere vinnende planer. Han falt ned på en hjerterkapp etter å ha presset ut kløveresset, men det var ikke vinnende plan. Du ser den tosidige skvisen uten at jeg trenger å forklare deg?
Nei, den må du forklare i detalj! Begge de svarte holdene sitter bak spillerens hold og da er det vanskelig å se at det kan bli noen tosidig skvis. Snorre sin kommentar: "Jeg er selvsagt ansvarlig for det jeg skriver på sida mi, men det var flere toppspillere som rett etter spillet sa at dette burde Terje Aa spilte hjem på den opplagte tosidige skvisen. Da skulle jeg tøffe meg og late som det var opplagt. Beklager litt hastverksarbeid. Uansett burde jeg i tilfelle beskrevet sluttposisjonen når jeg først uttalte meg.
Andre spill - Åpent Rom: "Bid your suits" "Jeg ville meldt sparen min i øst i første melderunde. Det er ikke sikkert Terje og Nils hadde klart å stoppe under utgang likevel, men nå ble det i alle fall umulig siden 3sp må være krav. 4hj er slettes ingen håpløs utgang med hjerteren 3-2 og en kløverhonnør i syd og ellers ikke alt for skeivt fordelt. Etter nords opplysende dobling er delkontrakt absolutt å foretrekke."
Vil ikke 4 hjerter med 10 stikk være å foretrekke? Den bør vel kanskje vinnes med den aktuelle sitsen: Hjerter Ess i stikk 2, ruter til røff og 3 ganger hjerter inn med Syd. Han kan ikke gjøre noe bedre enn å spille en kløver igjennom, hvoretter Nord frir seg med det som vel må være hans siste ruter (han har jo allerede måttet kaste 3 kort). Vest trumfer med sin nest siste trumf og spiller spardamen som han forventer at Nord dukker, og planen er å fortsette i spar hvoretter Nord er innspilt. Men nå må Syd stikke spar Dame og Vest har enkelt resten på en show-up skvis mot Nord. Burde vel være mulig å få til ved bordet? Spillefører må ikke røre sparen før all trumfen er ute, for hvis motparten tar en sparstjeling (med orginalstikket) er bordet dødt. Masse hilsener Leif-Erik
14.05.2015 22:15
Hvilken bokstav skal stå på spørsmålstegnet sin plass? Har du sett denne før, er det fint om du venter med å svare. Kanskje du og fruen kan ta en konkurranse om hvem som ser løsningen først? Jeg skal gi deg et hint og det er omrent det samme som i bridge. "Det enkle er ofte det beste" ______________________________________________________________________________________
14.05.2015 22:37
Det blir kanskje mange historier om de samme personene (Jeg vil GJERNE ha innspill fra ting som skjer rundt i landet), men denne må jeg nesten fortelle. Det handler om vår kjære Klukken som spilte den samme turneringa som meg i går. Først ber jeg deg se på NS sine kort. Ved mitt bord åpnet makker Roald Mæsel med 2NT (20-21) og jeg passet i nord. Om det er rett eller feil vet jeg ikke, men vest må fakstisk spllle ut kløverkonge (!) for å beite 3NT.4sp kan også fort vinnes. I pausen traff jeg Klukken og spurte om han kom i utgang. Svaret ser du over. Syd åpnet med Multi 2ru (svake 2 eller en20-21 NT). Nå kom ØV (!) i 3NT på sine 16 honnørpoeng tilsammen. _______________________________________________________________________________
23.05.2015 10:48
14.05.2015 23:01
i Rubbestadneset sin Maiturnering. Hyggelig å se at Jon Sveindal tar medaljer!! RESULTATER Arkivfoto av vinnerne. Det ser ut som Paul og Jan har klippekort på å vinne denne turneringa.
Kjell Inge runder dei 70 på søndag og inviterte klubbmedlemmer med litt tillegg til singelturnering fredag 22. mai. Spelarane vart servert eit fantastisk måltid under turneringa med m.a. den beste røykalaksen eg nokon gong har smakt. Flott arrangement, Kjell Inge. Sigeren for kvelden tok Kjell Inge sin makker, Anders, med Svein på 2. plass. Formannen i klubben tok ein beskjeden sisteplass. Sjå elles resultatlista for 22.05. Vi som deltok takkar Kjell Inge for opplevinga.
14.05.2015 23:06
RESULTATER ________________________________________________________________
Laila og Ottar vant Rhodos fredag 29.mai
Leif og Helge vant Rhodos torsdag 28.mai
Kurt og Trygve vant Rhodos onsdag 27.mai
Leif og Tor-Bjørn vant Rhodos tirsdag 26.mai
Bjørn og Vivian vant Rhodos mandag 25.mai
Leif og Helge vant Rhodos søndag 24.mai
Laila og Ottar vant Rhodos lørdag 23.mai
1 kveld med sommarbridge. Espeset og Krutnes vant i kveld.
« Forrige Neste » 1... 3196 3197 3198 3199 3200 3201 3202 3203 3204 3205 3206 3207 3208 3209 ...12020