Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120191 treff

Silla tilbake på" landslaget"

12.05.2015 15:10

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Av Christian Vennerød

 Hei Snorre

Den norske verdensmesteren fra Bermuda Bowl i 2007, Erik Sælensminde, har sagt ja takk til å spille med det norske flagget på brystet igjen. Nærmere bestemt i Polen i juni i par sammen med Tor-Erik Hoftaniska. Det er jo kjempeartig.Den direkte årsaken er at matchen ble veldig ubeleilig for Thomas Charlsen.
  
Alle parene i landslagstroppen er blitt spurt om de vil spille, og det første paret som svarte ja takk var Charlsen – Hoftaniska. Siden har det altså vist seg at dette passet dårlig for Thomas, og i hans sted har Erik Sælensminde troppet inn. Det er jo svært hyggelig å få en god, gammel verdensmester med på laget igjen!
Polakkene subsidierer oss med opphold, mat og startavgifter, og landslaget har ikke mye penger til å arrangere treningslandskamper. Alt vi i prinsippet behøver betale for å spille i Polen, er reisen.

NBF har satt av kr 10 000 til laget, og de  deles likt på alle som må fly – med kr 2000 pr person.

Selv kommer jeg ikke til å delta som NBF, først og fremst fordi selve landskampen er en kort del av arrangementet. Frank blir derfor playing captain.


Vi møter et topp polsk lag i kampen på onsdag, selv om hvem som skal spille for Polen ikke er klart pr i dag. Jeg har utnevnt Frank som spillende kaptein for Norge.
 
4 polske par har vært nevnt som aktuelle – de 3 førstnevnte ble verdensmestre i Sanya i 2014. De 2 førstnevnte ble også Europamestre i Ostende i 2010. Det fjerde paret et kanskje det aller beste av dem.
 
¤ Mazurkiewicz – Jassem
¤ Gawrys – Klukowski
¤ Starkowski – Golebiowski
¤ Nowosadzski – Kalita

Dette er ment som en vennskapskamp og arrangøren av festivalen ønsket å invitere et utenlandsk lag som trekkplaster for Festivalen. Monaco sa nei og Norge var nr 2 på lista. Invitasjon av Frank spesielt med makker, er nok fordi han etterhvert også er blitt en kjent bridgespiller i Polen. Uansett blir dette fin trening, og vi satser på å vise oss fra vår beste side.


Hilsen Chistian Vennerød

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


Min kommentar:

Siden jeg har denne bloggen er det min "oppgave" å kommentare ting som skjer i  norsk bridge. På den ene siden har jeg etterlyst internasjonal matching, så det at Christian og Frank har fått til en kamp mot flere av de  aller sterkeste polske parene, er bra. La oss håpe at dette er starten på noe.


Jeg kan ikke la være å kommentere underlige valg som taes av NBF, eller de som NBF har pekt ut. Dette startet kanskje som en treningskamp for landslaget, men nå har det egentlig ingenting med landslaget å gjøre lenger. Ingen av parene som skal spille i Polen er i landslagstroppen og Vennerød selv har vært tydelig på at de parene han tar ut hvert år, er de parene det skal satses på. Ja, det har vært mange forfall og det sier vel egentlig noe om at en 64-spills lagkamp mot et polsk lag ikke blir prioritert av de aller, aller beste. Ikke en gang landslagskapteinen finner det verd å bruke tid. Hvis jeg har forstått rett, er det aller meste at denne turneringa den ordinære polske bridgefestivalen i Poznan. 

Poenget mitt går på at NBF ikke hadde råd til å sende mer enn to par i hver klasse til Nordisk på Færøyene. Da er det underlig at NBF finner 10.000,- til fem spillere som etter min mening burde dekket dette selv. Jan Tore Berg og Per Erik Austberg må betale sine egne utgifter til Nordisk, mens Johnny Hansen, Kristoffer Hegge, Tor Eivind Grude, Thor Erik Hoftaniska og Silla får kr. 2000,- hver.

Småpenger, men rart.

____________________________________________________________________

Magne og Rune vann 3. runde sumarbridge

20.05.2015

Resultat

Magne og Rune vann 3. runde sumarbridge

Sommerbridge 7. mai

12.05.2015

Sommerbridgen startet opp 7. mai med 11 par på startstreken. Torill og Knut vant til slutt med en score på hele 66,7%. Like bak fulgte Øyvind og Leif Otto med 66,1 før det ble et langt steg ned til det øvrige feltet.

 

Alle som spiller sommerbridge på Ski er med i kampen om årets sommerbridgemester! Det er de fem beste resultatene gjennom sommeren som teller, men de må være oppnådd med fem forskjellige makkere. I fjor vant Olav og vi forventer at han møter hard konkurranse når han i år skal forsøke å forsvare denne tittelen!

Førstkommende torsdag (14. mai) er det ikke spilling og neste sommerbridge blir dermed torsdag 21. mai - vel møtt!

 

Husk også KM-veteran og KM-damer søndag 31. mai kl 12 - 18.15 på Nesodden vgs.

 

 

Sommerbridge 7. mai

Sommerbridge - Oppdatert

21.05.2015

Litt informasjon om hvor det arrangeres sommerbridge på Romerike denne sommeren. Det har vært litt vanskeligheter med å hente inn sikker informsajon men her er det vi har klart hittil :

Høybråten Bk arrangerer sommerbridge hver tirsdag frem til 23 juni. Der er det meget stor deltakelse.

Frogner Bk arrangerer også sommmerbridge ut juni og hele august dvs frem til 25 august på tirsdager. Det vil si at det ikke arrangeres sommerbridge her i juli måned.

Haga Bk arrangere sommerbridge på Haga  på onsdager tom 17 juni dersom det blir tilstrekkelig deltakelse.

Jesheim Bk arrangere sommerbridge på Jessheim ut juni måned og starter opp igjen i august fra og med 13/8 og ut august.

 

Sommerbridge - Oppdatert

Vårturnering 2015

12.05.2015

 Resultater

Vårturnering 2015

Les mer...

Resultater fra sommerbridge 13/5

21.05.2015
Sommerbridge Brufoss 13/5 5 bord
Resultater fra sommerbridge 13/5

Les mer...

Spillekveld 12 mai

12.05.2015

Gratulerer med seieren til Jimmy Utsi og Børre Hummel.

Husk neste tirsdag så har vi avslutning og da begynner vi KLOKKEN 1800.

Spillekveld 12 mai

Veien til Tromsø

Tanker fra Thailand

21.05.2015 12:56

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Av Baard Olav Aasan

 

Hei… Rett før Nordisk… Så er vel alle avtaler på plass, optimalisert og strømlinjeformet. Ser jo bra ut dette?
 
Først vil jeg kommentere en kommentar fra deg, om vår kjære Amerikanske venn som gikk glipp av en 1460 score i 2nt doblet, eller noe sånt. Du sier han valgte feil i stikk nr en.
 
KTx
 
J
 
Hvis det å legge liten spar er å velge feil, så må jeg få lov å arrestere deg. Har ventet lenge på at noen skulle kommentere dette… Det er ikke om å velge feil eller rett… for det er ikke noe valg.
Du må gå opp med kongen hver gang. Hvis den blir stukket med esset, så får du ikke hjem kontrakten med å legge liten heller…
Du kikker ned på en utgang med 11 stikk i hj… og legger liten sp i stikk en… om du går 2 bet med ¨å bruke kongen, så er det ikke å velge feil… er det vel?


Snorre sin kommentar: Hvis ruteren sitter 4-4, så er vel dette et valg? Motparten har fire stikk i ruter og vi må ikke gi dem to i spar?

_________________________________________________________________________

System
 
1KL - 1RU(hj)
3RU(splinter)
 
En balansert 11-14 hånd inneholder 7 til 8 tapere… Det er noen 14poengere uten singelton som har bare 6 tapere, men de må inkluderes i 7tapershendene
 
1KL - 1RU
2HJ er en 7tapers hånd med 4kort hjertertilpass
Har du 8 tapere, melder du 1HJ, etterfulgt av 2HJ.  Mange skiller disse hendene med å si 1hj på 11 12 hendene og 2hj på 13 14HP
 
Dette stemmer bra med poengstyrke og balanserte hender, mens når det er en singleton involvert, kan en 11 12 hånd inneholde bare 7 tapere. Slik som hånden som ble meldt under testen.
 
1KL -- 1RU
2HJ er den korrekte meldingen, 7 tapere, en god løft til 2HJ.
Så er det ettersystemet. Når en hopper til 2HJ med kortfarge i ru eller sp, så må en ta konsekvensen av det og greie å opplyse makker om det… Så når makker spør med 2nt (jeg bruker 2sp som rele etter 2hj svaret, for å ha bedre plass, 2nt er singel spar), så må 3kl vise jeg har ingen singelton, 3ru singel ru og 3hj singel spar. Slik greier en å få tak i informasjonen som trengs for å gi gode vurderinger.
 
Hopp til 3RU på en 7tapers hånd er alt for hardt…
 
1HJ - 1SP
2HJ
 
Hvis en trekker konklusjoner etter hva som blir sagt av snorre i sin kommentar, så er det bare å gjøre dette veldig enkelt. Bytte om 3hj og 3ru og beholde alt som før.
 
3RU er invitt til 4HJ eller balansert sleminvitt
3HJ er som om du meldte 3RU
 
Hvis du jobber litt mer med dette, kan du bruke 3kl som rele… og finne eventuelt 64 hender hos åpneren, 3kort spar osv… 3RU viser 4kort minor, 3hj lenger hj, 3sp 3kort 3nt 2632 23
 
BOA
 

2 bord, Bjørg og Eivind vant i Kabelvåg

12.05.2015

Klubben ønsker alle medlemmer en god nasjonaldag!

2 bord, Bjørg og Eivind vant i Kabelvåg

« Forrige Neste » 1... 3190 3191 3192 3193 3194 3195 3196 3197 3198 3199 3200 3201 3202 3203 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer