Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120199 treff

Et spill fra Lederer

02.03.2015 23:10

7988 Snorre Aalberg

Tags:

og det var Arthur Malinowski på De Botton som satte Tony Forrester på en prøve. Mot 3NT kom det kløver 9 ut til esset. Så en liten ruter fra bordet. Stikker du opp eller ikke?



Forrester la en liten og da hadde Arthur rukket det han ønsket med å få det niende stikket sitt. Etter ruterdamen ga han bort et hjerterstikk og vant kontrakten med 1 + 5 + 1 + 2 = 9


  
I ettertid tror jeg nok det er galt å ikke stikke opp med ruteresset fordi en skal alltid være mistenksom når spillefører ikke går på den opplagt beste fargen, her hjerter. Et annet poeng er at syd har Ex i ruter og kan med det ofte ikke hindre minst to ruterstikk.
Uansett fint at Arthur å ikke gå på hjerteren. Da vil han aldri kunne vinne 3NT. Her er alle kortene og legg merke til hvor hardt vest melder med 3NT. Jeg tror poenget er at 2NT er krav når makker har vist sekskort hjerter og da er alternativet pass, noe som ser veldig passivt ut igjen.

Dobbeltseier for Sunndalsøra BK i KM - lag.

07.03.2015
Det ble storeslem for våre spillere i KM - lag. Berset - Smisetfoss , Kindsbekken - Lie på vårt førstelag ble kretsmestere og Lange - Skar , Strømsvåg - Mikkelsen tok andreplassen. Dette bekrefter at Sunndalsøra har fast hånd om hegemoniet i vår krets. Vi gratulerer. !!!
Dobbeltseier for Sunndalsøra BK i KM - lag.

Rune og Helge vann 1.Kveld av Handicapturneringa 02.03.15!

02.03.2015

Kjell og Endre kneip 2.plassen.!

Halvor og Jan tok leiinga i Handicapen. Er nok van med handicap frå golf-speling! 

Rune og Helge vann 1.Kveld av Handicapturneringa 02.03.15!

En "samtale" med Baard Olav Aasan

08.03.2015 18:51

7988 Snorre Aalberg

Tags:

Jeg og Baard Olav mailer ofte fram og tilbake omkring systemutvikling. Det er moro, ikke minst med tanke på at vi nok er i hver vår ende av skalaen. Jeg er forsiktig og skeptisk, mens han er nytenkende og kreativ. Som ellers i livet tar jeg ikke alt nytt for god fisk, men jeg er den første til å innrømme at jeg skjønner (noe?) det BOA sier om meg. På den annen side er det viktig å ikke eie sannheter i bridge, og jeg synes det er greit av det stilles spørsmål selv omkring kløverføringer og XYZ.

 

Her er de to siste mailene mellom oss.

 

__________________________________________________________________________

Hei Snorre

 

Sitter her med litt for god tid.Tenker igjennom noen av diskusjonene og argumentasjonen omkring diverse systemvarianter.

Du har mange mange ganger kritisert XYZ og vil gå tilbake til “røttene” uten bruk av denne konvensjonen. Jeg ser selvfølgelig poenget med å kunne stoppe i 2KL. Det du glemmer når du har slike konstruktive debatter, er hva er alternativet til XYZ?

Jeg ber deg Snurr, åpne øynene og slutt med den bakstreverske argumentasjonen.

 

Det har aldri vært noen spill på siden din som har sett slik ut?

KJTx - AK9xx - Qx - QT


Din makker åpner med 1KL, Og du melder uten overføring 1HJ og makker melder 1SP.

Så spør jeg deg… hva er fortsettelsen din uten XY? Hvilke redskaper har du for å vise en god 4sp?


Jeg klarer ikke å følge argumentasjonen din når det gjelder dette. Du har aldri sagt hva alternativet er til  å sløyfe XYZ.

 

Hvis alternativene er slik:

 

MED XYZ, 4SP

UTEN XYZ, 4SP


Da gir jeg meg over Snurr. Da forstår jeg at din verden står stille og du kan sløyfe XYZ på systemkortet. Og heller glede deg de gangene du kommer i 2kl med  8stikk.

  

Mvh BOA

___________________________________________________________________

 

 

Hei Baard Olav 

Bare et kort svar nå før jeg begynner på jobb.

Jeg spiller selv XYZ og har aldri sagt at vi skal kutte det ut. Poenget mitt er å stille noen spørsmål omkring det som er "vedtatte sannheter". I slike diskusjoner kommer det fram argumenter som kan hjelpe oss til å tenke nytt og alternativt. Ingenting i bridge er sånn at det er et system og en konvensjon som blir vurdert best fra nå og inn i evigheten. Du kan jo bare tenke på hvor mange systemer du selv har spilt. Da du holdt på med "Blue Club" på begynnelsen av 80-tallet trodde/mente du vel at det var et godt system?


Det er mange utlendinger som ikke spiller XY(Z), men har andre måte å kreve på. Flere av dem vinner jo mye mer medaljer enn oss nordmenn? 


Så spør du hva alternativet til XYZ er etter denne naturlige sekvensen:

 

1kl - 1hj

1sp - ?

 

4.farge, selvsagt. Sånn spilte du selv i mange, mange år. Det funka jo greit det? De gangene du har som svarhånd f.eks


Dx

Dxxx

xx

DKnxxx

 

så er det jo fint å få meldt 2kl?



Konvensjoner er alltid i utvikling. For en stund siden var ikke dette krav i XYZ med kløverføring.

 

1kl - 1hj*

1sp - 2hj, 


men viste en svak hånd med 54 i major. Det er det vel ingen som gjør lenger? Vi melder 2sp med 54 i major og 7 poeng når makker har vist minst tre spar. Sekvensen over er naturlig krav og frigjør 2ru til sterke hender uten hjerter.


Etter pass spiller jeg ikke XY lenger, fordi det finnes ingen hender jeg passer i åpning med som er verdt en invitt etter makkers 12-14 NT. 



mvh Snorre

 

___________________________________________________________________________

 

 

Takk for svar! 

 

Kan ikke svare for andre, men jeg har jobbet med å forbedre systemer så lenge jeg har spilt. Jeg ser veldig klart sammenhengene mellom de forskjellige variantene, og er ganske flink å holde ting strømlinjeformet. Når spillere slutter å tenke på å forbedre seg, så går ting bare nedover. En løfter seg selv og makker med å finne løsninger som en vet er bedre enn det naboen bruker. Det er ikke uten grunn at kløverføring er blitt så utbredt som det har. Blue Club spilte jeg i 10 år. Og ble faktisk beskyldt for juks etter at vi stoppet i 2SP etter NT åpning og 26 hp til sammen. Det var bare 9 stikk. Men det var en systemgevinst…

 

Du sier at det blir tenkt nytt eller burde ha vært tenkt nytt… Det er mange som gjør det med varierende hell. Hvis en ser på 1X 1Y 1Z og ser på hvilke muligheter som foreligger, og setter opp en tabell over de forskjellige måtene å melde etterpå:

 

·         Stoppe i 2KL (umeldt farge)

·         Stoppe i 2RU (umeldt farge)

·         Stoppe i 2X

·         Stoppe i 2Y

·         Invitere med støtte X

·         invitere med støtte Z på 2trinnet

·         Invitere med egen farge på 2trinnet

·         Invitere i NT

·         Invitere i NT med støtte X

·         GF med støtte X

·         GF med støtte Z¨

·         Generell GF (NT)

·         Sleminvitt X

·         Sleminvitt Z

·         Generell sleminvitt (NT)

 

Når du setter deg ned og ser hva de forskjellige kjente alternativene gir, så kommer XYZ lengst fram. Det er ikke rom for å forbedre det slik jeg ser det, og det er vel heller ingen andre som med et naturlig system kan gjøre noe. Men det er klart rom for å forbedre bruken. Og å utnytte plassen.

Hvis du kikker på sekvensen

  

1KL - 1HJ

1NT

 

Så er det noen hender som er “umulige” å melde. Det å finne at 52 tilpass er den vinnende kontrakten i 4SP, eller at 5 minor er bedre enn 3NT. Hvis en utnytter plassen XYZ gir, så kan en melde 2KL og få 2RU og bruke 3HJ og 3SP samt 3NT som beskriver en “umulig” situasjon

3HJ 5341

3SP 5314

3NT 5134(43)

   

Samme etter støtte 1SP

2KL hvis åpner sier 2RU

 

3HJ 4315

3SP 4135

3NT 4144

 

Du nevner 1KL-1HJ, 1SP og 2HJ som krav, ja det satte jeg på kortet 12 13 år siden. Da med 55 major. 5-4 er litt overkill etter min mening for med XYZ kan du invitere en god del tynnere 2kl 2ru 2hj, så makker vet at det er 54 ikke 55.



mvh Baard Olav Aasan

 

Referat fra årsmøte 02.02.2015

03.03.2015

Klubben avholdt årsmøte før bridgespilling mandag 02.02.

Referatet finner du her:

Referat fra årsmøte 02.02.2015

Les mer...

Torsdag 5/3.

08.03.2015

Ivar og  Erling vant i kveld, 1% forran Odd Magne og Marijan.

Handicapturneringa ledes av Vidar og Jahn Kåre.

Så vant Ola og Tore simultanturneringa forrige gang, på landsbasis! 

Gratulerer!

Torsdag 5/3.

Les mer...

Vinter-turnering. Kveld 2 av 3.

03.03.2015

Andre kveld i årets Vinterturnering ble vunnet av Ella Holm - Jens Holm med 688, tett fulgt av Kurt Ellingsen - Jan Steinar Mydland med 683. På tredje plass kom Rolf Lassen Lersbryggen - Anne Lene Johnsen med 646. Komplett resultatliste og spillestensiler under linken http://bridge.no/var/ruter/html/0223/2015-03-02.htm 
Sammenlagt leder Rolf Lassen Lersbryggen - Anne Lene Johnsen med 1287 foran Jan Steinar Mydland med 1267 og med Ella Holm - Jens Holm med 1206. Fullstendig resultatliste etter 2 kvelder under linken http://bridge.no/var/ruter/html/0223/2015-2vinter-turnering3kvelders.htm 
Vi gratulerer.

En stor takk til de som sørget for at vi fikk en uforglemmelig kveld med pinnekjøtt med tilbehør.

Vinter-turnering. Kveld 2 av 3.

KM-helg 14 og 15 mars

08.03.2015

Resultater IMP across the field

KM Lag 14 mars: Oppsett/resultater kvartfinaler

Resultater KM Lag semifinale 

Resultater KM Lag finale/bronsefinale  Vi gratulerer Anders Bolme - Torbjørn Helgemo og  Olav Arve Høyem - Jøran Aunan med seier i KM Lag !

Resultater KM Par. Vi gratulerer Hallgeir Gåsø - Bård Kåre Græsli med seier og plass i NM Par.

KM-helg 14 og 15 mars

KM Par 21 Mars 2015 - Nøtterøy Vgs.

03.03.2015

KM Par vil iår arrangeres av Nøtterøy BK, og vi bli spilt på Nøtterøy Videregående 21 Mars, spillestart kl: 10:00.

Minimum 60 spill, og påmelding kan dere gjøre HER!

KM Par 21 Mars 2015 - Nøtterøy Vgs.

Påmeldingen går så det griner!!

08.03.2015 21:50

7988 Snorre Aalberg

Tags:

 I mix er det nå (pr.8.mars) 85 påmeldte par og i åpent par 76.  Og det er enda fire måneder til start. I lag er det ikke fullt så mange enda, men det tar alltid lengre tid fordi det er flere spillere og par som skal koordinere seg.

_____________________________________________________________________________

« Forrige Neste » 1... 3068 3069 3070 3071 3072 3073 3074 3075 3076 3077 3078 3079 3080 3081 ...12020



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer