23.11.2014 15:42
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Jan Tore Berg har ingen kjempelang karriere som bridgespiller helt på norsk toppnivå. Vel har han spilt kort i mange år, men det er først det siste tiåret at han virkelig har vist seg fram som en av de aller største stjernene våre. Landslagsplassen til EM i 2012 var helt fortjent. Her er et av de tøffeste spillene jeg har skrevet om noen gang. Enkelt, men genialt.
Spillet er fra en privat lagkamp på BBO. Det er kanskje noen som tror at en uhøytidlig PC-bridge en søndag kveld ikke er prestisjefylt. Dere må tro om igjen, fordi konkurranseinstinktet hos de fleste er sterkt og de gis ikke ved dørene noen gang. Ronny regna med at far Kai ville spille ut et svart kort som sannsynligvis ville gi bort både stikk og tempo. Han visste at NS hadde bare syv hjerter til sammen og at makker derfor hadde to. Med hjerter ut holdt det å få han inn en gang for å ta beita. Det kom hjerter syv ut til nieren og spar tilbake. Jan Tore vant hjemme og telte til åtte sikre vinnere. Med ruterkongen bak ville motparten kunne ta fem stikk, men det fantes det medisin mot. Hjerter i stikk tre!!
Som makker i nord tenkte jeg at nå har det klikka for Larvik-gutten, men av erfaring vet jeg at bak det som ser ut som en svært underlig plan, ligger det ofte som regel en genistrek. Ronny kom inn og kunne ikke ta mer enn tre hjerterstikk til sammen uten å godspille det niende i hjerter for spillefører. Han fortsatte i spar, men nå kunne Jan Tore farefritt ta ruterfinessen fordi forbindelsen til det fjerde hjerterstikket var brutt. Motto: Angrep er det beste forsvar!! _________________________________________________________________________ Taper på taper
er velkjent teknikk som spillefører, men i dette spillet hadde jeg en opplagt taper og en annen som ikke var så lett å se ved første øyekast.
Jeg husker ikke verken hvem jeg spilte med eller mot i dette spillet, men poenget er like fint for det. Det kom EK i kløver og mer kløver. Jeg var i ferd med å kaste ruterdame fordi det måtte jo være en klink taper? Vent litt, det haster jo ikke å kaste ruterdamen. Jeg lar en spar gå først. Sitter den 3-2, kan jeg jo kaste ruterdamen etterpå.
Nå fikk jeg belønning, fordi etter å ha tatt ut trumfen tok jeg for to høye spar og oppdaget at sparen satt 4-1. Jeg tok for ruter ess og var sjeleglad for enda å ha ruterdamen i behold. Den brukte jeg til å spille inn vest og fikk det tiende og kontrakten når han måtte spille til dobbelrenons. Tre tapere i minor var alt!
men det var bare såvidt. 0,23 bak fulgte Kåre og Halldor mens Torstein og Arnfinn bare var ytterligere 0,19 bak. Hele 13 par stilte stilte til start og 8 av disse kom over middels. I høstserien leder Stein og Trond 2,6 foran Torstein og Arnfinn mens Olav og KOG på 3. er drøye 30 bak disse igjen, der er det en kveld igjen. Om to uker skal vi ha vårt årlige julebord og håper på en oversikt i løpet av en uke for å kunne bestille omtrent riktig antall juletallerkener.
Årets Vestbymesterskap i bridge ble avviklet på Gardarheim 23.11.2014 med i alt 17 par. Vinnere ble Knut Svae - Lise Samulsen med 579 foran Frank de Kinder - Steinar Hansen med 556 med Kjell Johansen - Lilly Tveiten på tredje plass med 554. Komplett resultatliste og spillestensiler under linken http://bridge.no/var/ruter/html/0223/2014-11-23.htm Vi gratulerer.
23.11.2014 21:33
Tags: spill
Det ble tett i toppen av start feltet og Halvard og Helge stakk av med 1 plass på 56,9% tett fulgt av Kurt og Bjørn med 56.0% og tredje plass gikk til Tor og Øyvind med 55,1% kun 4 poeng skilte de første 3 parene. Det scores også i forhold til at det var MP treff, her er linken til resultatene: http://bridge.no/var/ruter/html/9901/2014-12-02.htm
Turneringen totalt ledes av Henk og Terje før siste kveld, man kan trykke på artikkel for å se sammenlagt i turneringen.
Fredag 5 desember er det klar for julebord igjen.
Håper alle medlemmene kan komme, for det er så koselig å se dere i litt ekstra pøntet og litt løsere i praten
Spesielt koselig hadde det vært om våre nye medlemmer fra Drangedal kommer.
Blir det akkurat, eller en for mye, spiller vi singelturnering, passer ikke det blir det trekking av makkere.
Er du ikke påmeldt så ligger det liste på spillekvelden eller du kan gi beskje til Turid eller Mona så melder de deg på
SJ
Her finner du resultat fra MP treffet: Klubbresultat: http://bridge.no/var/ruter/html/0570/2014-12-02.htm Totalresultat tirsdag: http://bridge.no/var/ruter/html/9901/2014-12-02.htm
« Forrige Neste » 1... 2911 2912 2913 2914 2915 2916 2917 2918 2919 2920 2921 2922 2923 2924 ...12020