Det ble en velykket turnering. Takk til alle spillere som bidro med god stemning. Einar, Knut og Lars Erik bidro stort sett alene med å arrangere turneringen. Fikk hjelp av Bård og Karl Johan, Frode og Vilma kom også innom for å hjelpe til. En stor takk til Sven for prikkfritt arrangement. Vi hadde håpet på mer enn 28 par. Det ble spilt 12 runder av 5 spill. Klare vinnere ble Kåre Bogø og Bjørnar Halderaker. Sarpsborg spillerene Tom Gjøs og Lars Helgesen en klar 2. plass. Fredrik Helness med makker Jan Åetter Svendsen fikk 3 plass.
Kolbotn parene kom litt lenger ned på listen. Jan og Lars Erik lå på 5 plass før siste runde, men her ble vi knust av de som endte på 2 plass, og datt ned til plassen bak premie. Tom Stenbakk fikk 9 plassen. Andreas og Per kom også på den positive siden.
Resultater
21.11.2014 17:09
7988 Snorre Aalberg
Tags:
Bløffmeldinger tror jeg var langt mer vanlig i gamle dager. I alle fall hvis vi ser bort fra Zia. Han har jeg skrevet om før og jeg synes fremdeles det er rart at han får holde på som han gjør. Jeg kommer enda ikke over at Nils og Terje mista EM-par tittelen sin etter en NT-åpning av Zia som makkeren alerterte. Ikke fordi den var kunstig, men fordi han som makker hadde erfart at Zia mer enn litt ofte ikke hadde det han skulle ha. Det er for eksempel forbudt å bruke 8-12NT'er internasjonalt, men det tillates å bløffåpne så ofte at en 15-17NT må alerteres. Forstå det den som kan! Om mer eller mindre systematiske bløffmeldinger tillates, må i alle fall motparten få sjansen til å snakke sammen ved bordet. Hvis et par tillates å spille slik at sterke åpninger ofte er svake, må motparten få anledning til å endre forsvaret til at doblinger alltid er opplysende, selv mot sterk 1NT og sterk 2kl. Nok om det og i spillet under vet jeg ikke om Madala sin 2NT var konvensjonell eller en bløffmelding. Det er ingen alerter i referatet og kommentatorene snakker som om det er en naturlig invitt. Uansett var Madala redd for å bli tatt i en svak NT og prøvde å skape en illusjon. Det gikk fint og tyskerne havna i 4sp på 4-3 i stedet for 3NT. Med kløverkongen i utspill tror jeg ikke det kan vinnes ti stikk. Vest kan dukke en gang, ta EK i spar og spille fire ganger ruter. Nord stjeler bare den fjerde og hvis øst kipper kløveren har nord enda en trumf å spille. Italia kom i 3NT og tok sine ni toppstikk.
Det enkle er det beste og de beste spillerne spiller ofte enklest. En tror gjerne at toppspillere vinner turneringer fordi de vrenger finesser, topper ut konger og finner tosidige skviser med forsinket tempo. Neida, de spiller ofte på beste sjanse og kan sin matematikk. Begge to fikk ruter ut og italienske Duboin tok dobbelfinessen i hjerter for sitt niende stikk. Tyskeren Heusler prøvde seg på en artistisk variant og gikk beit.
Juleturneringen går som vanlig av stabelen tredje juledag.
Spillested: Frimurerlosjen, Austadvika
Starttid: Lørdag 27. desember kl. 14:00 ( ferdig rundt 22:00)
Spilleavgift: kr. 300
Påmelding: Alf Sverre Thompson (asverrth@online.no eller 48 13 73 62)
21.11.2014 18:58
Jeg kikka på TV2-nyhetene i kveld og det er ganske fascinerende å se hva folk kan klare å si på direkten. Første sak var at det er funnet 10kg sprengstoff i en garasje på Voss. Politiet blir spurt om de tror dette kan ha noe med planlagt terrorisme å gjøre. "Nei",svarer politisjefen. "Dette er nok ikke tenkt brukt til terrorisme fordi det er helt vanlige vossinger i tjueårene som står bak dette." Jeg påstår heller ikke at dette er terrorister, men hvis vanlige vossinger lager bomber, hva gjør da de uvanlige på Voss? I dag kom Regjeringspartiene fram til en avtale med Venstre og KrF om Statsbudsjettet 2015. Venstre hadde fått gjennomslag for en plastposeavgift som skal innbringe over en milliard i statskassa. Finansminister Jensen ble intervjuet om dette og svarte omtrent slik. "Det er ingen som er i tvil om at vi i FrP er uenige i avgiften, men det som er fint med den er av fok kan unngå å betale denne avgiften ved å ta med seg et nett eller en plastpose hjemmefra." Nå har disse fire partiene sittet sammen i samtaler i over to uker, så har ikke sjefen over budsjettet fått med seg en millimeter av poenget med miljøavgifter. En kan mene hva en vil om å legge avgift på toppen av prisen på en vare, men hele poenget er da at folk skal redusere bruken av de tingene vi miljøavgiftsbelegger. Ikke rart samtalene tar tid, spør du meg. Jeg lover gang på gang at jeg ikke skal komme med politiske ytringer, men noen ganger klarer jeg rett og slett ikke holde munn. Heldigvis er det ingen som tar blogger(e) alvorlig.
02.12.2014 14:41
i Michell Open BAM. De var i teten under store deler av turneringa og tok en fin bronsemedalje. Russisk seier denne gangen. Tor og Geir på 27.plass, mens Kristian og Tor Eivind slutta på 37.plass
(og Boye kan si akkurat hva han vil om resultatservicen. For oss som ikke er tilstede, er det umulig å finne pålitelige ting før bulletinen kommer. Jeg søker under LIVE og der er det ingenting om denne turneringa og under "Results" er det Peter Bertheau sitt lag som er på topp. Nei, takke meg til oss her hjemme.)
21.11.2014 19:41
Jeg liker å bakspille på BBO. Det er en annen idrett å se alle korta enn å bare kunne skue ned på sine egene tretten, så når par får til slike fine ting, ser jeg at det er lurt å ha system og det er lurt å trene. Jeg mener ikke at mange andre par ikke kunne klart å komme til 6NT i nord på denne hånda, men uansett fint å se på.
Her kommer sluttresultatene for årets høstturnering over 4 kvelder :
« Forrige Neste » 1... 2907 2908 2909 2910 2911 2912 2913 2914 2915 2916 2917 2918 2919 2920 ...12020