Enkelte ganger har makker åpnet med en major på 1-trinnet, og du har en lang og lavere rangert farge og 6-7p. Du har helst ikke lyst til å melde 1NT fordi du tror hånda di gjør seg bedre i trumfkontrakt. Samtidig kan du ikke melde på 2-trinnet fordi du er for svak for dette. Det kan være du sitter med denne hånda,
x – xx – AJxxxxx – Qxx
og ser at makker åpner 1 spar. Du ville helst ha meldt ruteren din, men melder du 2 ruter vil makker tro du ha 10p eller mer, og det stemmer jo ikke. Så ja, du må svare 1NT.
Dette er ingen optimal melding, men det er det beste du kan få til i denne omgang.
Ofte vil makker ha til en melding til, det kan være han har to farger og vil melde 2 kløver i andre melderunge. DA har du mulighet til å melde 2 ruter, og makker vil omtrentelig forstå hva slags kort du har.
og igjen åpner makker 1 spar. Du har 9p, og fortsatt egentlig for svak for å melde mer enn 1NT. Her har du allikevel såpass med poeng at det nok anbefales å lure seg til en melding på 2- trinnet; 2 ruter.
Mange spiller et meldesystem som kalles "2 over 1", og dette anbefales. Da vil du sjeldent ha de meldeproblemene som i eksempelet over.
Knut og Juul dannet tospann siste tirsdagen på Tune, og med fem par tilstede strakk de (antagelig) budene lengst og innkasserte en seier.
Fra og med førstkommende tirsdag spiller vi på Revmastua fra kl. 1830. God oppvartning og billig husleie gjør at vi fortsatt ønsker å være her, men vi er selvfølgelig nødt til å flytte på oss hvis det skulle bli for trangt. Vi starter med ei ordinær kveldsturnering, neste tirsdag igjen er det simultanturnering, før det går slag i slag utover høsten. Foruten å bli far så er mitt desiderte høydepunkt denne høsten fadderturnering 2. november. Styret håper at flest mulig tar initiativ allerede fra tirsdag av for å danne makkerpar. Vi kan være behjelpelig med påmelding hvis du ønsker dette.
Velkommen til Revmastua på tirsdag!
Møt opp!
05.10.2014 10:44
7988 Snorre Aalberg
Tags: Resultater , Spill
LIVE RESULTATER
Hva var det jeg sa?? Mange sier jeg er bakstreversk og reaksjonær når jeg stiller spørsmål om moderne meldeteori. Spillene av typen under går ut med en beit i 3NT på de fleste bord. Jeg ser dessverre ikke oppsida med å åpne 1kl i nord. Sorry, men jeg vil heller åpne med 1ru og havne i 4sp/5ru på slike kort. Det er sikkert fordi jeg har passert de femti. Begge øst spiller ut esset. Det hadde gått like fint med fjerde høyeste (knekten) eller norske utspill (tieren) Nesten har aldri metta hesten Her spilte Alf Andersen fint mot lederne av Rondacupen - Lag. Det kom kløver ess ut og skift til trumf. Den stakk han i bordet (syd) og spilte mer kløver til dame og konge. Kløver knekten ble trumfet og trumfen tatt ut i to runder. EK i ruter og ruter mot knekten i posisjonen til høyre. Øst måtte stikke og hadde bare spar igjen. Det som var litt trist for nord, var at han hadde hørt øst melde inn 1sp i sonen. Derfor mente han det var mest sannsynlig at han hadde kongen og gikk derfor i med bordets dame. Ei beit, til tross for alt strevet.
Telle tapere eller telle stikk?
Meld det du tror står..
Da er Høst Turneringen 2014 avsluttet og vi gratulerer Jens Norum og Jim Grande som vinnere. Det deltok totalt 14 par, over middels ble:
Torsdag 16. oktober starter Søvik Mesterskapet, og det vil gå over 6 kvelder.
03.10.2014 10:49
Tags: Resultater
ble spilt 27.september. Vinnere: Elin Drivdal og Geir Brekka. 26 par til start RESULTATER
Trekningen for NM lag er klar (CodanCupen).
« Forrige Neste » 1... 2830 2831 2832 2833 2834 2835 2836 2837 2838 2839 2840 2841 2842 2843 ...12021