Forsiden
Tips Login
Bridgekrets.com
  • Kretser
  • Siste nytt
  • Om bridgekrets.no
  • Medlemmer
  • Redigering
  • Sponsorer
  • Hjelp

Avansert søk


Søk etter "" ga 120204 treff

Innbyding KM-mix par, og KM-senior par søndag 26.oktober i Førde. Gå inn på krinsen si side og sjekk resten

04.10.2014

 

Innbyding KM-mix par, og KM-senior par søndag 26.oktober i Førde. Gå inn på krinsen si side og sjekk resten

Hvorfor må jeg svare 1NT?

Enkelte ganger har makker åpnet med en major på 1-trinnet, og du har en lang og lavere rangert farge og 6-7p. Du har helst ikke lyst til å melde 1NT fordi du tror hånda di gjør seg bedre i trumfkontrakt. Samtidig kan du ikke melde på 2-trinnet fordi du er for svak for dette. Det kan være du sitter med denne hånda,

x – xx – AJxxxxx – Qxx

og ser at makker åpner 1 spar. Du ville helst ha meldt ruteren din, men melder du 2 ruter vil makker tro du ha 10p eller mer, og det stemmer jo ikke. Så ja, du må svare 1NT.

Dette er ingen optimal melding, men det er det beste du kan få til i denne omgang.

Ofte vil makker ha til en melding til, det kan være han har to farger og vil melde 2 kløver i andre melderunge. DA har du mulighet til å melde 2 ruter, og makker vil omtrentelig forstå hva slags kort du har.

Vi gjør om litt på hånda di, og gir deg
x- xx – AJxxxxx – Axx

og igjen åpner makker 1 spar. Du har 9p, og fortsatt egentlig for svak for å melde mer enn 1NT. Her har du allikevel såpass med poeng at det nok anbefales å lure seg til en melding på 2- trinnet; 2 ruter.

 

 

Mange spiller et meldesystem som kalles "2 over 1", og dette anbefales. Da vil du sjeldent ha de meldeproblemene som i eksempelet over.

Revmastua neste!

04.10.2014

Knut og Juul dannet tospann siste tirsdagen på Tune, og med fem par tilstede strakk de (antagelig) budene lengst og innkasserte en seier.

Fra og med førstkommende tirsdag spiller vi på Revmastua fra kl. 1830. God oppvartning og billig husleie gjør at vi fortsatt ønsker å være her, men vi er selvfølgelig nødt til å flytte på oss hvis det skulle bli for trangt. Vi starter med ei ordinær kveldsturnering, neste tirsdag igjen er det simultanturnering, før det går slag i slag utover høsten. Foruten å bli far så er mitt desiderte høydepunkt denne høsten fadderturnering 2. november. Styret håper at flest mulig tar initiativ allerede fra tirsdag av for å danne makkerpar. Vi kan være behjelpelig med påmelding hvis du ønsker dette.

Velkommen til Revmastua på tirsdag!

Revmastua neste!

Simultanturnering i kveld

14.10.2014

Møt opp!

Simultanturnering i kveld

Høstturnering 2014 - Sammenlagt resultat etter 5.spillekveld

04.10.2014
1. 289,50 Harald Alsvik - Flemming Knutsen

2. 258,10 Fredrik Haugen - Odd Ivar Bredesen

3. 254,60 Ingunn Aasebø - Hans Lauritzen

4. 254,50 Even Helge Høgbråt - Jon Hagelia

5. 242,40 Stig Hansen - Thor A. Ausland

6. 205,00 Anton Thomassen - Viktor Hauge

7. 204,20 Jon Erik Svenningsen - Marit Johnsen

8. 185,80 John Olsen - Ole Arne Kirkeby

9. 176,90 Elin Garthe - Raoul Matson

10. 171,40 Inge Mykland - Jan Arild Krosshol

11. 147,70 Arvid Haugen - Svein T. Røed

Høstturnering 2014 - Sammenlagt resultat etter 5.spillekveld

Alder er ingen hindring

Rondane Cup - lag

05.10.2014 10:44

7988 Snorre Aalberg

Tags: Resultater , Spill

 LIVE RESULTATER


Hva var det jeg sa??

Mange sier jeg er bakstreversk og reaksjonær når jeg stiller spørsmål om moderne meldeteori. Spillene av typen under går ut med en beit i 3NT på de fleste bord. Jeg ser dessverre ikke oppsida med å åpne 1kl i nord. Sorry, men jeg vil heller åpne med 1ru og havne i 4sp/5ru på slike kort. Det er sikkert fordi jeg har passert de femti.



Begge øst spiller ut esset. Det hadde gått like fint med fjerde høyeste (knekten) eller norske utspill (tieren)

Nesten har aldri metta hesten

Her spilte Alf Andersen fint mot lederne av Rondacupen - Lag. Det kom kløver ess ut og skift til trumf. Den stakk han i bordet (syd) og spilte mer kløver til dame og konge. Kløver knekten ble trumfet og trumfen tatt ut i to runder. EK i ruter og ruter mot knekten i posisjonen til høyre. Øst måtte stikke og hadde bare spar igjen. Det som var litt trist for nord, var at han hadde hørt øst melde inn 1sp i sonen. Derfor mente han det var mest sannsynlig at han hadde kongen og gikk derfor i med bordets dame. Ei beit, til tross for alt strevet.

 

 

Telle tapere eller telle stikk? 

  Dette er ikke et spil med et stort poeng, men handler om at noen ganger skal en telle stikk og noen ganger skal en telle tapere. De fleste er nok mest vant til det siste.
Syd fikk EK i kløver ut og så prøvde han å stjele en kløver til i bordet for det tiende stikket. (2 + 5 + 1 + to kløverstjelinger = 10)
Du ser sikkert at spillefører klarer ikke å komme seg hjem andre gang for å ta ut trumfen uten at vest sin hjerter ti blir høynet. En beit.

I ettertid er dette et VELDIG lett spill fra stikk to. Det er bare å ta ut trumfen (!) og telle på en litt annen måte. 2 + 5 + 1 + kløverstjeling + et kløverstikk på Kn10 = 10.
     
     

 

 Meld det du tror står..

  Noen ganger har motparten tatt fra deg så mye plass at du ikke kan finne ut hvor høyt du skal. Da liker jeg aksjoner som Bård Kåre Græsli sitt hopp til 6sp. Han trenger essene i ruter og spar for at det skal stå storeslem, men det kan han ikke finne ut etter 4NT (to farger) fra syd.

Da tar han tyren ved hornene og melder det han tror står. Hvis han f.eks prøver å cuebidde på 5-trinnet, risikerer han å ikke bli noe klokere, men motparten finner stampen til for -300 i 7hj.

Kontrakten kan også stå på at motparten ikke finner riktig utspill. Med 6sp har vest i alle fall ikke hjulpet til med å sladre.

Høst Turneringen 2014

14.10.2014

Da er Høst Turneringen 2014 avsluttet og vi gratulerer Jens Norum og Jim Grande som vinnere. Det deltok totalt 14 par, over middels ble:

1. Jens Norum - Jim Grande 230,70
2. Anne-Marie Pettersen - Knut Pettersen 230,50
3. Håvard Gjevik - Birgith Nøst Ingvaldsen 217,30
4. Svein Åsen - Hans Berge 216,90
5. Tor-Ragnar Mikalsen - Hogne Skoglund 216,60
6. Arnfinn Tuven - Atle Nilsen 213,40

Torsdag 16. oktober starter Søvik Mesterskapet, og det vil gå over 6 kvelder.

Høst Turneringen 2014

SandnesMixen 2014

03.10.2014 10:49

7988 Snorre Aalberg

Tags: Resultater

ble spilt 27.september. Vinnere: Elin Drivdal og Geir Brekka. 26 par til start

RESULTATER


NM LAG (CodanCupen)

14.10.2014

Trekningen for NM lag er klar (CodanCupen).

NM LAG (CodanCupen)

Les mer...

« Forrige Neste » 1... 2830 2831 2832 2833 2834 2835 2836 2837 2838 2839 2840 2841 2842 2843 ...12021



Levert av Digimaker AS Forslag til forbedringer